Sigurnost u prometu

Lutrija na križanjima

Promet

Poseban tim ADAC-ovih stručnjaka nedavno je proučavao nesreće na križanjima glavnih i sporednih cesta izvan gradova. Stravičan je podatak da je u Europskoj uniji 2001. godine na tim raskršćima poginulo 3447 ljudi. Uključivanje u promet sa sporedne na glavnu cestu ili prijelaz glavne ceste postali su nadasve opasni

Nije bitna starost, nego ispravnost

Autobusni prijevoz i prometna sigurnost

Svakodnevno se možemo osvjedočiti da se školski i drugi javni gradski, prigradski i županijski prijevoz obavlja neuglednim, starim, a katkad i neispravnim vozilima te stoga mnogima nije svejedno u kakav autobus ulaze

Zbog usklađivanja hrvatskih zakona s propisima Europske Unije od lipnja ove godine na snazi su izmjene i dopune Zakona o prijevozu u cestovnom prometu, od kojih je javnosti možda najzanimljivija ona o brisanju dotadašnje sporne odredbe o ograničenju starosti vozila za prijevoz putnika i robe.

Ljudski je faktor ključan

Prometna vještačenja

Unatoč starosti voznog parka, rijetko se događa da je neispravan automobil kriv za prometnu nesreću - tvrdi doc. dr. Goran Zovak, profesor s Fakulteta prometnih znanosti u Zagrebu i sudski prometni vještak

Najcrnji vikendi u prometu nizali su se jedan za drugim, slike razbijenih automobila iz dana u dan šokirali su javnost. Kad vide te prizore, mnogi se zapitaju - zašto i kako se to dogodilo? Odgovor na prvo pitanje bez razmišljanja nam je dao doc. dr. Goran Zovak, dipl.inž., zaposlen na zagrebačkom Fakultetu prometnih znanosti, u Zavodu za prometno-tehnička vještačenja, koji se već godinama kao sudski vještak bavi prometnim nesrećama.

Ekologija

Putujte zajedno na posao

Promet

Agencija Ujedinjenih naroda za razvoj (UNDP) i Hrvatski autoklub predlažu vam da dobro promislite o svom prijevozu na posao. Naime, budući da je želja za komocijom obično bezgranična, u većim ćete hrvatskim gradovima često vidjeti samo jednu osobu u automobilu. A moglo biti biti drukčije. Naime, zašto se jednim autom ne bi istodobno koristile četiri osobe i zajedno putovale do posla? Pogotovu ako idu u isti dio grada. Koliko bi uštedjeli? Ne treba smetnuti s uma da bi tako pridonijeli i manjem zagađivanju okoliša.

Hrvatska još ima priliku

Zaštita okoliša

Ako se nastave započeti trendovi, naša jadranska obala završit će kao talijanska i španjolska: gusta gradnja, nestanak krajolika i zagađeno more. Osim toga najveću bismo pozornost trebali posvetiti čuvanju šuma i voda, koje će biti osobito ugrožene klimatskim promjenama - kaže mr. Jagoda Munić iz Zelene akcije

Početkom ove godine objavljeno je istraživanje Centra za kvalitetu zaštite okoliša američkog sveučilišta Yale, kojim se ocjenjivalo kako pojedine države stoje s očuvanjem okoliša. Bilo je uključeno 149 zemalja, a uzimali su se u obzir, osim ostaloga, podaci o emisiji ugljičnog dioksida i sumpora, čistoći vode te praksa čuvanja prirode.

Testovi

Najskuplje ipak ne znači najbolje

Veliki test zimskih guma 175/65 R 14 i 195/65 R 15

Naše je istraživanje pokazalo zanimljive rezultate. Naime, cijena više nije toliko bitna kao prije - gume koje su cijenom u srednjoj klasi zbog svojih performansa sustižu mnogo skuplju konkurenciju

Sjetite se kako je kada padne malo više kiše. Odmah na semaforima zavlada ludnica, iza svakog ugla vidite rotirajuća svjetla policijskih automobila koji su došli zato što je netko precijenio svoje i mogućnosti svog limenog ljubimca. Taj bi se isti ljubimac na suhom zaustavio, dok je na mokroj podlozi to znatno teže. Slično, a i gore, dogodi se i kad počnu padati prve pahulje snijega. Kaos zavlada ulicama, a zimska je služba prva na udaru: opet nije očistila ceste na vrijeme, nije se pripremila, ona je kriva za nered...

Tehnika

Plin i benzin gotovo izjednačeni

Dacia Sandero: mjerenje snage

Nekadašnjih deset posto razlike u snazi motora plin je, u usporedbi s benzinom, smanjio na minimum. Isto se odnosi i na potrošnju. Osim toga mjerenja su pokazala da Dacia Sandero u vožnji postiže 4 KS više negoli je tvornički deklarirano

Prošao je i drugi mjesec našeg druženja s Daciom Sandero. Automobil rumunjskog proizvođača prešao je već pet tisuća kilometara i ne pokazuje nikakve znake umora. Odlično se nosi s hrvatskim cestama, koje često i nisu najnježnije prema automobilima. Za ovaj broj pripremili smo malu emprijsku provjeru. Naime, u posljednje se vrijeme uvelike priča o automobilima s plinskim instalacijama i snazi koju oni gube.

Sajmovi

Kompakti napreduju

Zvijezde Paris Auto Showa

U prošlom broju Revije HAK predstavili smo vam dio noviteta koji su zablistali na pariškom Auto Showu. Sada je vrijeme i za ostatak. U potrazi za novim kupcima mnogi su proizvođači krenuli u razvoj modela koje dosad nisu imali. Automobilska jesen i zima bit će uzbudljivi

Strujni udar

Trendovi u autoindustriji

Ako je vjerovati pariškim trendovima, konvencionalni motori počet će ustupati mjesto hibridnim i električnim agregatima. Prema najavama vodećih proizvođača početkom sljedećeg desetljeća na cestama će voziti deseci takvih vozila

Gradite li ili kupujete garažu, pobrinite se da u njoj bude utičnica za struju. Kratkoročno će vam se ovaj prijedlog možda činiti besmislenim, ali sasvim je izvjesno da će u bliskoj budućnosti električni automobili početi potiskivati vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem. Ni jedan ozbiljan proizvođač više si ne može dopustiti da u svom razvojnom centru nema specijalan tim zadužen za rad na alternativnim pogonskim sustavima.

Društvene teme

Razum ili osjećaji

Što kupiti za isti novac - novi ili rabljeni auto?

Kupujete li automobil za duže razdoblje, novi je bolja opcija, a mijenjate li ih češće, isplati se riskirati, posebice s automobilom koji drži cijenu, jer ćete ga lakše preprodati ako vas iznevjeri. Neke će kupce zainteresirati povoljna cijena rabljenih sportaša, ali kako tu kupnju objasniti obitelji

Pošto ste uštedjeli određenu svotu ili se kreditno zadužili kako biste obnovili svoj vozni park, slijedi glavno pitanje, ono koje će pokušati razriješiti ostatak ove priče: treba li kupiti novi automobil, slabije opremljen, ili pak rabljeni, ali s više opreme, vjerojatno i iz više klase, no i uz više rizika. Sve ovo, dakako, vrijedi za one kojima je kupnja automobila financijski teret i koji o njoj ne razmišljaju kao da kupuju paštetu u supermarketu.

Bojati se trebaju samo nekvalificirani

Što nas čeka u Europskoj Uniji

Najvažnije je od svega da je Hrvatska na pravom putu i da će jednoga dana svakako ući u Europsku Uniju. Hoće li to biti za tri ili šest godina, ovoga je trenutka, rekao bih, prilično nevažno. Možda je čak i bolje da nam se to dogodi kasnije, kako bismo se bolje prilagodili standardima EU te da ne prođemo kao Bugarska ili Rumunjska - kaže profesor Radovan Vukadinović s Fakulteta političkih znanosti

Hrvatska na putu prema Europskoj Uniji - to je već nekoliko godina jedna od najintrigantnijih tema u domaćoj javnosti. Kakva nas budućnost čeka, ima li razloga za zabrinutost ili ćemo živjeti bolje nego danas, kakva iskustva iz pristupanja EU imaju ostale tranzicijske države...?

Čuvar zelene doline

U delti Neretve

Nigdje se kontinentalna i primorska Hrvatska ne prožimaju tako uzbudljivo kao u Opuzenu i neretvanskoj dolini. Ljeti dolaze tisuće turista, a u jesen počinje berba nadaleko poznatih mandarina

Ako ste od onih što stupanj zadovoljstva dosad neposjećenim toponimom mjere ljudskom toplinom i neposrednošću, u Opuzenu biste brzo pronašli sigurno utočište od svih pošasti brzog življenja koje je sa sobom donijelo 21. stoljeće. Ondje je ritam razgovora spor, ali je zato sadržajno bogatiji i iscrpniji od pregovaračkih zahtjeva u procesu pristupanja Europskoj Uniji. Usporedite to s bukom velegrada - Zagreba, na primjer - kakofonijom glasova što vas okružuju na radnom mjestu, nervozom koja buja u prepunom autobusu javnoprijevozničke tvrtke i shvatit ćete da pred vlastitim očima imate suštu suprotnost svoje životne realnosti.

Gastronomija

I carevi su ga obožavali

Poriluk zapečen sa sirom i šunkom

Poriluk je uistinu slasno povrće, a njegova su vlakna dobra za probavu. Zbog male kalorijske vrijednosti poželjan je u dijetalnoj prehrani, no idealan je i za pripremu ukusne juhe, variva, salata, pohan, zapečen, u tijestu. Osobito je ukusan na način na koji ga je za ovaj broj naše revije pripremio Ivica Štruml, šef gastronomije i kuhinje zagrebačkog hotela „Palace“

Poriluk je biljka iz porodice luka, a uzgajali su ga još stari Egipćani, Rimljani i Grci te mu pripisivali ljekovita svojstva. Tom su se „svetom“ biljkom hranili faraoni, kraljevi, carevi... Zapisi iz staroga Rima svjedoče da je Neron strasno jeo poriluk, vjerujući da će mu dati što bolji glas. Velški su pak ratnici vjerovali da poriluku mogu zahvaliti za pobjedu nad saksonskim osvajačima, zbog čega poriluk postaje simbolom Walesa i njegovo je nacionalno obilježje sve do danas.

Intervjui

Veseli me što moje pjesme ljudima nešto znače

Zlatan Stipišić Gibonni, glazbenik

Pišem pjesme za novi album i zadovoljan sam dosad učinjenim. Željan sam tog uzbuđenja i kreativnog iščekivanja. No nezahvalno je najavljivati - nikad se ne zna što će donijeti novi dan

Pjevač i skladatelj kojeg su talent i stvaralačka energija učinili nezaobilaznim na našoj sceni govori o obiteljskom glazbenom naslijeđu, radu za dobrobit djece, nasilju među ljudima, uzrocima stradavanja na našim cestama, svojim afinitetima prema automobilima...

Ostalo - Pravni savjeti

Zbogom zastarama

Pravni savjeti

Treba li se u prekršajnom postupku zbog grijeha koji ste počinili na cesti koristiti pravnim lijekovima kako bi se nekim čudom dočepalo zastare, a ne zato što su navodi u žalbama i prigovorima istiniti?

Znate li kada počinje, a kada prestaje zimsko računanje vremena? Zacijelo će odgovor biti povezan s prisjećanjem na “dan kada se jedan sat duže, odnosno kraće spava”. Velika većina ljudi nikada nije otkrila pravu svrhu “pomicanja sata” zbog nastupa ili prestanka zimskog računanja vremena, ili pak nikada nije prihvatila razloge kojima se u medijima opravdava takva “prijevara prirode”.

Testovi - Volkswagen Golf VI

Ponovno - odličan!

VW Golf VI

Volkswagen je ponovno tržištu ponudio izvrstan proizvod - šesta generacija kultnog Golfa, iako na postojećoj platformi, donosi brojna unapređenja, poglavito na području sigurnosti putnika

Nastavlja se priča o uspjehu automobila koji je etabilirao svoju klasu, davne 1974., te sišao s proizvodnih traka u više od 26 milijuna primjeraka. Svaka je njegova generacija vjerno interpretirala Golf-ideju, dakako uvijek u skladu s vremenom, i u tome nadasve uspjela. Šesti po redu kultni Golf uskoro će biti i na našim cestama.

Testovi - Citroën C5

Mirna plovidba

Citroën C5 Tourer 2,2 HDi Exclusive

Aktualna i prethodna generacija Citroëna C5 primjer su radikalnog zaokreta koji proizvođači čine ne bi li svoju marku pozicionirali na tržištu. Ako je stari C5 doživljavan kao konzervativan automobil, novi je auto korak u sasvim drugom smjeru. Limuzina i karavan izgledaju odlično i uz tradicionalnu udobnost to je glavni adut tog Citroënova vozila.

Testovi - Honda Civic

Sportski tip

Honda Civic 1,8 Type S

Površno gledajući, male su razlike između peterovratne Honde Civic i modela Type S. Potonji ima troja vrata, i to bi bilo - to. Netko će još reći da ta verzija izgleda sportskije i atraktivnije. No riječ je o nijansama. Predstavljanjem novoga Civica Honda je napravila pravi prevrat na tržištu. Futuristički dizajniran automobil još uvijek je vizualno fascinantan.

Testovi - Alfa Romeo MiTo

S DNA zapisom

Alfa Romeo MiTo

Spojivši dva početna slova Milana i Torina, gradova zaslužnih za dizajn i proizvodnju, najmanja se Alfa pod imenom MiTo već prodaje u hrvatskim salonima. Nećemo ponovno podsjećati na slavu Alfa Romea, koja se već stoljeće promiče u automobilskoj industriji, no valja još jednom, po tko zna koji puta, ponoviti - izvrstan i nepogrešiv dizajnerski uradak.

Testovi - Lexus IS 250

Japanski odgovor

Lexus IS 250 Luxury

U Americi su automobili marke Lexus velike zvijezde. U Europi Toyotinoj luksuznoj marki ne ide tako dobro, ali to je i razumljivo jer u njoj tradicionalno dominiraju BMW, Mercedes-Benz i Audi. A Lexus u svim značajnim klasama ima automobil koji može konkurirati Nijemcima. Tako IS nimalo ne zaostaje za serijom 3, C-klasom i A4. Dapače, razlike su isključivo u nijansama.

Revija HAK

Revija 161 - listopad 2008.

Revija 161 - listopad 2008.

Reviju HAK možete preuzeti nakon prijave na članski portal Moj HAK