Sigurnost u prometu

Predsjednik FIA-e Jean Todt u Hrvatskoj

Cestovna sigurnost je globalni problem

Tijekom boravka u Hrvatskoj, osim posjeta Hrvatskom autoklubu, predsjednik Svjetske automobilističke organizacije Jean Todt i veleposlanica kampanje Učinimo ceste sigurnima Michelle Yeoh u hotelu Westin održali su tiskovnu konferenciju na kojoj su s predsjednikom HAK-a Ivom Bikićem govorili o sigurnosti cestovnog prometa i nedopustivo velikom broju stradalih

Akcija Sigurno i vješto u prometu

Vozači pazite - djeca su na cesti!

Akcijom Sigurno i vješto u prometu želimo upozoriti sve odrasle, a posebno vozače, na djecu koja se početkom školske godine uključuju u promet i apeliram da svi zajedno doprinesemo smanjenju stradavanja djece u prometu - rekao je glavni tajnik Hrvatskog autokluba Zvonko Šmuk. Sa svakom školskom godinom pokreću se ista pitanja o sigurnosti djece u prometu. Ona se podjednako tiču vozača, koji bi trebali pripaziti na djecu, ali i roditelja. Hrvatski autoklub s temeljnim i lokalnim autoklubovima u cijeloj Hrvatskoj već dugi niz godina radi na osvješćivanju tog problema i već desetljećima organizira akciju kojoj je cilj upoznati sve odgovorne s propisima u prometu i edukacijom najmlađih. 

Jurnjava na autocesti

Brzina u venama, a u glavi?

U vrijeme godišnjih odmora u domaćim su medijima mnogo prostora dobili vozači koji su na hrvatskim cestama vozili brzinama većim od 200 km/h. Motivi ovih rekordera malo su poznati, ali je jasno da ih baš i nije briga za sigurnost ostalih sudionika u prometu. Srpanj i kolovoz već su tradicionalno udarni turistički mjeseci u našoj zemlji, ali i vrijeme kada je promet na domaćim cestama nekoliko puta povećan u odnosu na ostale mjesece u godini. Vrijeme je to kada Lijepom našom prometuju stotine tisuća vozila, kako onih sa stranim registarskim pločicama, tako i onih domaćih za čijim se upravljačem nalazi osoba sasvim sigurno upoznata sa značenjem pojma presretač.

Nelogičnosti prometne signalizacije u Zagrebu

Znakovi kojima je potreban kod za dešifriranje

Grad je pun nerazumljive prometne signalizacije koja vozače dovodi u dilemu što smiju ili ne smiju raditi, a mnogo je situacija u kojoj jedna signalizacija isključuje drugu. Za ovako loše postavljanje prometne signalizacije smatram da je ljudski faktor jedini krivac. Je li to stvar neznanja, nemara ili nečeg trećeg, nije mi poznato - kaže Damir Novak, voditelj Odjela prometne preventive u Hrvatskom autoklubu. 

Koliko ste puta, prolazivši zagrebačkim prometnicama, pogledali na neki prometni znak i pomislili: Pa ovo nema smisla! E pa, nažalost, u većini slučajeva čini se kako ste bili u pravu, a Zagreb, hrvatska metropola i glavni grad Hrvatske, prepun je takve prometne signalizacije koja, u svojoj osnovi i postavljanju, nema osobitog smisla. Najčešće je riječ o nelogičnim, nejasnim ili, pak, potpuno krivim prometnim znakovima na pojedinim mjestima koji se ponekad kose čak i s prometnim zakonima, a sukladno tome utječu i na sigurno odvijanje prometa.

Ekologija

Čovjek protiv prirode

Zastarjele nuklearke i dalje prijete

Katastrofa na bušotini BP-a otvorila je slična pitanja diljem svijeta. A potencijalnih žarišta ne manjka, od kemijskih postrojenja do nuklearki sa substandardnom zaštitom - ponekad se čini da je cijeli svijet tek jedna tempirana bomba, kojom treba pažljivo rukovati. Ni Hrvatska nije imuna na ekološke probleme, opasne za ljudski i životinjski svijet. Nedavna tragedija na Deepwater Horizonu, bušotini British Petroleuma u Meksičkom zaljevu, u kojoj je poginulo 11 radnika, a more bilo zagađeno s čak 5 milijuna barela nafte, ponovno je otvorilo pitanje granica ljudskog odnosa spram prirode. Bitka za što većim profitom i što manjom brigom za zaštitu okoliša bjesomučno se odvija diljem cijeloga svijeta, pa zato nimalo ne čudi što nam se s vremena na vrijeme događaju kojekakvi Černobili, Bhopali i slični katastrofalni scenariji s fatalnim posljedicama. Što je sljedeće na redu, teško je reći, jer sve te kritične destinacije izvana izgledaju lijepo i umiveno, no, iza te uglađene šminke često se kriju ogromne pukotine. Baš kao na impresivnom Deepwater Horizonu, kada je zbog zanemarivanja elementarnih mjera sigurnosti došlo do jedne od najvećih ljudskih i ekoloških katastrofa u povijesti industrijaliziranoga svijeta. Jagoda Munić, voditeljica Programa zaštite prirode u Zelenoj akciji, nimalo ne dvoji da u smislu zaštite prirode, ljudske ruke trenutačno čine više zla nego dobroga. - Velike klimatske promjene zamjećujemo u svakodnevnom životu, za što postoje svježi i konkretni dokazi. U Sibiru bilježimo 40 stupnjeva Celzijusa što je donedavno bilo nezamislivo, u Rusiji gore šume bez prestanka, na sjevernoj hemisferi zamjećujemo smanjenje ledenjaka… Strašna nesreća na naftnoj bušotini BP-a dogodila se zbog ušteda na sigurnosnim sustavima, što je apsolutna tragedija, no, za našu sugovornicu najvažnije je pitanje nešto još uzvišenije. - Po meni je upitno treba li nam uopće toliko nafte, jer se energijom u svakodnevnom životu definitivno razbacujemo. Na žalost, to natjecanje za novim izvorima nafte dovelo je do bušenja na još većim dubinama, što se dosad nije prakticiralo, pa su nesreće u neku ruku i očekivane. BP će posljedice takvog neodgovornog ponašanja dugo osjećati, baš kao i bogato područje oceanske bioraznolikosti u Meksičkom zaljevu te brojni ljudi s tog područja, koji su već bili zahvaćeni žestokim uraganom Catherine. Uostalom, kada tako žestoko radite pritisak na prirodu, onda je logično da će vam vratiti na ovakav način.

Testovi

Vozili smo Ford Mondeo

Radost putovanja

Redizajn Fordovog automobila srednje klase obuhvatio je oku vidljive dijelove, ali, još važnije, donio je i nova tehnološka rješenja za učinkovito smanjenje potrošnje goriva i veću sigurnost u vožnji. Koliko je Mondeo važan Fordu, svjedoči da je redizajnirani model opremljen brojnim novim sustavima, koji su inače rezervirani za predstavljanja potpuno novih automobila. U cijeloj se Europi odlično prodaje i njegovu je atraktivnost potrebno konzervirati za sljedeće razdoblje. Vizualne promjene, poput novih detalja na maski, prednjih i stražnjih svjetala i LED dioda, samo će unaprijediti ovaj, ionako atraktivan automobil srednje klase, kao i blage promjene u unutrašnjosti.

Vozili smo Smart Fortwo

Gradski gospodinčić

Nova generacija Smarta Fortwo, predstavljena ovoga ljeta u kupe i kabrio izvedbi, dolazi s osvježenim interijerom, poboljšanim vanjskim dizajnom i, iznad svega, štedljivim motorima. Od predstavljanja 1998. do danas prodano je ukupno 1,2 milijuna Smartova Fortwo, a danas su njegovi kupci u 43 zemlje na pet kontinenata. Osim što cijene njegove praktične dimenzije, oni misle i “zeleno”.
Usporedni test Dacia Duster 1,6 16v 4WD i Suzuki SX4 1,6 VVT 4x4

Lijepe priče s istočne strane

Pogon na sva četiri kotača u obiteljskim vozilima - SUV-ovima ili crossoverima - ne mora biti privilegija bogatih kupaca. Uspjeh Suzukija SX4 to dokazuje, a i posljednji Dacijin SUV Duster na sigurnom je putu da postane globalni prodajni hit. Nije teško zaključiti zašto je tako: i jedan i drugi su doista sjajni automobili. Obiteljski SUV ili crossover s pogonom na sva četiri kotača po cijeni malo bolje opremljenog kompakta? I to je moguće, ali samo u izvedbi Suzukija i Dacije. I što je najbolje, iza tih se ponuda doista ne skrivaju nikakvi marketinški trikovi, neka sitna slova koje potencijalni kupac rijetko čita, jer su i Suzuki SX4 i Dacia Duster vrijedni svake kune koju uložite u njih, štoviše svojim karakteristikama idu i dalje od deklarirane cijene. Jedina je razlika što oni svoje tržište traže na drugačiji način. Duster je staturom i osobinama pravi SUV, dok je SX4 spoj malog monovolumena i SUV-a. Dacia djeluje grublje i terenski je sposobnija, dok je SX4 ipak bolje opremljen i mrvicu luksuzniji. No krenimo, redom.

Sigurnost

Ovlašteni i neovlašteni servisi

Što izabrati: jamstva ili niže cijene?!

Vječna dvojba svakog vlasnika automobila je treba li koristiti usluge ovlaštenog ili neovlaštenog servisa nakon isteka jamstva i, u pravilu, prijeđenih 100.000 kilometara. Mnogo je argumenata za i protiv, u korist jednog i drugog, a na vama je da donesete najisplativiju odluku. U normalnom životnom vijeku automobila peta godina po mnogo čemu je prijelomna. Nakon pola desetljeća, u pravilu, automobil gubi polovinu novonabavne vrijednosti, ističu i najdulja tvornička jamstva, a dobar dio kupaca ugovore s leasing kućama ili kredite za kupnju vozila kod banaka dogovara upravo na pet godina. Pod pretpostavkom da prelazi 20.000 km godišnje, automobil u kotačima ima 100.000 km, čime je zapravo još uvijek daleko od faze istrošenosti, no zahtijeva znatno veća ulaganja u održavanje. Logična dvojba koja se pri tom nameće je, treba li automobil nastaviti održavati u ovlaštenom servisu ili se odlučiti za neovlaštene servise i ugradnju tzv. zamjenskih dijelova.

Društvene teme

Promjena struke nakon otkaza

Iz poraza u novi početak

Gubitak stalnog posla u posljednjih godinu ili dvije realnost je za velik broj hrvatskih građana. I dok je sigurno da se većina njih teško nosi sa situacijom u kojoj su se našli, nekolicina njih uspjela je okrenuti novu stranicu života i krenuti ispočetka. Ugodne uredske i menadžerske poslove zamijenili su poslovima kojima su se oduvijek željeli baviti. Što učiniti u slučaju gubitka posla u ovim kriznim vremenima, tko god se dosad nije imao priliku naći u takvoj situaciji, nesumnjivo će se za početak morati nositi sa stresom koji ona donosi sa sobom, no nakon što prvi šok mine, pokušat će nastaviti sa životom. Makar i potpuno drugačijim nego što je bio dosad. Saša Borota cijelog je života radio kao grafičar u novinskim redakcijama, a u 41. godini života suočio se s novom, itekako stresnom situacijom. Otkaz u redakciji u kojoj je radio deset godina nije mu, doduše, došao kao grom iz vedra neba, jer je situacija bila prilično loša već neko vrijeme. - Znali smo šta nam se sprema. Prvi su problemi počeli u ožujku ili travnju, a otkazi su nam stigli u srpnju. U međuvremenu smo, naravno, i žena i ja počeli razmišljati o budućnosti jer je bilo jasno da će se neke stvari morati mijenjati. Sjeli smo za stol i počeli razgovarati o tome koje su nam opcije, jer je i ona u isto vrijeme proživljavala praktički istu situaciju kao i ja - objašnjava.

Zauvijek mladi

Rok trajanja neograničen?

Miroslav Radman i njegovi kolege s Mediteranskog instituta za istraživanje života na tragu su “eliksira mladosti” koji bi nam mogao produljiti razdoblje zdravlja i vitalnosti. Njihovo istraživanje nastavlja se, a krajnji je cilj unaprijediti kvalitetu života i usporiti starenje. Sva je prilika da znate tko je Mani Gotovac. Za tu teatrologinju, dramaturginju i kazališnu kritičarku malo bi tko rekao da je rođena 1939. godine: s mnogo energije, vitalnosti i vedrine promovira aktivno svoj prvi dio autobiografije Fališ mi. Sva je prilika da ne poznajete Danicu B. iz Virovitice. Ta umirovljena inženjerka također je 1939. godište, a njena kći, moja prijateljica, tvrdi za nju da se ne miče iz kuće, uglavnom sjedi i gleda televizijske serije, sjetno zuri kroz prozor, hoda i govori polagano te se žali na stotinu medicinskih problema. Baš kao i gotovo svaka druga 71-godišnjakinja, reklo bi se. 

Kultura

Umjetnost kao hobi

Dragovoljni scenski rad

Amateri u kulturi vide, prije svega, način da se opuste i druže, ali oni će nerijetko kvalitetom zadiviti i najizbirljivije kritičare. Od zbora Ivan Goran Kovačić do brojnih kazališnih skupina amateri pokazuju neviđenu upornost i strast.

Skradin i Krka

Diskretni raj za svjetsku elitu

Doista, pogled s vrha autoceste ne vara, jer Skradin svojim sadržajima opravdava prvi dojam, izbliza je još ljepši, pogotovo s Krkom, neraskidivom vezom koja estuarij i zaleđe tog gradića oplemenjuje magičnim krajobrazima. Autocesta A1 hrvatski je turizam učinila pristupačnim i najkomfornijim motoriziranim gostima, ali na lokalnoj razini s njom je možda najviše profitirao Skradin, usječen na pola puta između Zadra i Šibenika. Donedavno najbolje čuvana tajna hrvatskog priobalja razotkrila se u svoj svojoj raskoši. Dovoljno je da se zaustavite na odmorištu Krka i vidno polje proširite pejzažom u podnožju kanjona. Obrisi kao da su risani rukom nekog hiperrealističnog slikara, s pravilno strukturiranom marinom, kamenim pročeljima kuća i Krkom koja se miješa s morem. Osim Dubrovnika i Hvara, Skradin je u nas najpoznatiji po najezdi slavnih gostiju, pa osnivač Microsofta Bill Gates u najpoznatijem magazinu za gospodarstvenike, Forbesu, upravo taj gradić preporučuje poduzetničkoj eliti, velika je vjerojatnost da ćete na njegovim ulicama u društvu mlađahne djevojke vidjeti opuštenoga ruskog mogula Romana Abramoviča, vlasnika Chelsea, a konkurenciju u nogometnoj Ligi prvaka ovoga je ljeta zaoštrio i predsjednik Barcelone Sandro Rosell, koji je, prema pisanju Slobodne Dalmacije, ploveći Krkom nekoliko puta spontano komplimentirao: - Ovo je pravi raj na zemlji!

Gastronomija

Gastronomija

Maštovito, ukusno…

Nakon uživanja u laganim ljetnim obrocima, ponajviše ribi i povrću, šef kuhinje zagrebačkog hotela Aristos Miroslav Dolovčak za prve jesenske dane predlaže ovaj uistinu zanimljiv recept

Intervjui

Susreti u HAK-u

Upornost je moj doping!

Do Londona se još mnogo toga treba napraviti. Nisam opijena osvojenim zlatom na Europskom prvenstvu, jer treba nastaviti naporno vježbati. Dakako, nastup na Olimpijskim igrama uistinu je nešto posebno za svakog sportaša Atletičarku Sandru Perković zatekli smo na pripremama u Hrvatskom olimpijskom centru Bjelolasica, uoči odlaska na nova natjecanja. Prva hrvatska atletičarka s europskim zlatom zaokupljala je pozornost svih u svojoj blizini, ponajprije osebujnom ljepotom, vedrinom, zrelošću, ali i snagom što iz nje naočigled izvire. Iako ima tek 20 godina, na svom prvom nastupu na Europskom prvenstvu u Barceloni u srpnju ove godine osvojila je najsjajnije zlatno odličje, dokazavši da je talent pretvorile u trajnu vrijednost. Prije toga u juniorskom se stažu okitila titulom europske prvakinje i svjetskom juniorskom broncom, a zadivila je i svojim nastupima na natjecanjima Dijamantne lige. Dodamo li tomu da disk baca tek pet godina, nitko ne dvoji da će njezina zvijezda dugo sjati na svjetskom atletskom nebu.

Ostalo - Pravni savjeti

Pravni savjeti

Platiti ili raditi za opće dobro

Zakon ali i sud kaže kako zamjenu novčane kazne zatvorom ili radom za opće dobro na slobodi ne određuje sud u odluci o prekršaju, nego tek u postupku njezina izvršenja nadležni prekršajni sud pod uvjetima zakona određuje zamjenu zatvorom ili radom za opće dobro na slobodi. Miris soli, borovine i raznih pomada koje se rabe u svrhu zaštite kože, objedinjeni u čudnoj mješavini koju jednostavno nije moguće ignorirati potiskuje u rujanskim danima miris realiteta i stvarnog života. Godišnji odmori bar u prvom dijelu u dobroj su mjeri ispucani. Ovisno o dubini džepa i hrabrosti da se najčešće, potezom plastike sebi i bližnjima priušti štogod što izlazi iz okvira socijalne košarice ljudi su si dali truda i prokrstarili jednom ili nekoliko puta duž prometnica što vode prema našem moru. Što je bilo, bilo je. Neke su na tom putu zatekle gužve, a druge kazne za prometne prekršaje najrazličitijih opisa. Naravno, nikada ne treba zanemarivati psihičko i financijsko stanje onih koji su naslagali novčane kazne za prometne prekršaje u periodu koje je prethodilo ćudljivom ljetu.

Testovi - Mazda 6

Testovi Mazda6 CD163 GTA

Ponavljanje gradiva

S prethodnom prvom generacijom „šestice“ Mazda je napravila velik posao u Hrvatskoj. Jedno je vrijeme bila najprodavaniji automobil u srednjoj klasi i dokazala se sjajnom kvalitetom. Druga generacija, predstavljena 2007. godine, nedavno je redizajnirana i krase je sve pozitivne osobine prethodnice, ali i još nešto. Ona je u svemu mnogo bolja. Dizajnerski je uspjela, u vožnji dostiže maksimum onoga što jedno vozilo s prednjim pogonom može postići, u nju su ugrađeni sjajni motori (navlastito dizelski), a toliko je kompaktna da će vam se činiti da s njom možete prijeći stotine kilometara bez ikakvih problema.

Testovi - Citroën DS3

Testovi Citroën DS3 1,6 VTi So Chic

Ljepotan i zvijer

Nerijetki su recenzenti modela DS3 napisali da je on najbolji Citroën u ponudi, što nipošto ne znači da su ostali loši, već jednostavno da je ciljani model iskočio iz konfekcijskog okruženja. Kao što je slučaj sa svim masovnim proizvođačima, Citroënovi modeli su uravnoteženi i vrlo dobri, ali D

Testovi - Toyota Auris

Testovi Toyota Auris 1,6 Valvematic Sport

Obiteljske veze

Redizajnirani Auris paradigma je svega onoga što reklamira Toyota. Zanemarite riječ Sport u nazivu testnog automobila, Auris je zapravo obiteljski automobil i tu svoju ulogu uvjerljivo igra na svim pozornicama, od onih gradskih do gostovanja na autocestama i otvorenim cestama. Prije svega, unutrašnjost je prostrana, a visoki krov omogućava i visokim osobama da bez problema sjede na stražnjoj klupi. Buka je maksimalno reducirana, a tek bi materijali u unutrašnjosti mogli biti za.

Revija HAK

Revija 184 - rujan 2010.

Revija 184 - rujan 2010.

Reviju HAK možete preuzeti nakon prijave na članski portal Moj HAK