Sigurnost u prometu

Rješenje sputava recesija

Opasnosti uz cestu

Duboki kanali, betonski prijelazni mostovi, kruti stupovi - izleti li automobil s ceste, vozača i putnike čeka okoliš koji ne oprašta pogreške. Postoje rješenja kako sanirati takva mjesta, ali su skupa. Ponekad, međutim, pomaže i kreativnost uz nešto manje troškove.

Prema nekim procjenama, na godinu gotovo 20 osoba izgubi život u prometnim nesrećama zbog izlijetanja vozila s lokalne ceste i zabijanja u odvodni kanal ili, još gore, u armiranobetonske mostiće i stupiće koji prelaze preko tog odvodnog kanala.

Nezaštićena kategorija pješak

Naknada štete nakon nesreća

Iako se broj smrtno stradalih i ozlijeđenih smanjuje, naše društvo ne vodi računa o drugoj strani sigurnosti u prometu - naknadi štete, i to osobito za pješake stradale u cestovnom prometu, koji često ostaju bez potpune naknade.

Svake se godine nekoliko puta prisjetimo potrebe za pažnjom i zaštitom pješaka, onih najslabijih sudionika u prometu, a već godinama redaju se i mnoge akcije MUP-a provođene s istim ciljem te uključuju niz preventivno-represivnih mjera. Ponekad su u središtu interesa najmlađi, ponekad je riječ o starijim osobama, a ponekad o biciklistima.

Ekologija

Vozite ekološki i uštedite 30% goriva

Čišća i jeftinija vožnja automobilom

Hrvatski autoklub iskoristio je Europski tjedan mobilnosti kako bi još jedanput upozorio na problem povećanja emisije štetnih plinova u prometu i promovirao ekovožnju kao mogućnost smanjenja zagađenja, ali i reduciranja izdataka za gorivo.

Hrvatski autoklub na zanimljiv način obilježio je Europski tjedan mobilnosti od 16. do 22. rujna. Prvo je u svojim prostorijama u suradnji s Gradom Zagrebom organizirao stručni skup Sigurnost prometa i održiva mobilnost na temu zaštite okoliša i održivog transporta, a potom u praksi, na zagrebačkom jezeru Jarun, pokazao kako uštedjeti u vožnji. Stručni skup, održan u prostorijama Hrvatskog autokluba u Zagrebu, otvorio je glavni tajnik Hrvatskog autokluba Zvonko Šmuk te se zahvalio mnogim prometnim stručnjacima na odazivu.

Sajmovi

Ekonomičnost postaje opsesija

Motor Show u Parizu

Nedavno završeni Motor Show u Parizu jasno je pokazao kamo smjera svjetska autoindustrija. Cilj je, prije svega, sve manja potrošnja, odnosno emisija štetnih plinova. Stoga su štandove sajma preplavila vozila s motorima s unutarnjim sagorijevanjem i modernim tehnologijama koje smanjuju potrošnju i automobili s električnim pogonom.

Sigurnost

Za sigurnost nijedna cijena nije previsoka

Trajnost automobilskih dijelova

Postavlja se pitanje možemo li održavanju nekih dijelova pristupiti komfornije i koliko. Preporuka je uvijek servisirati prema napucima proizvođača, no pri donošenju konačne odluke možemo se voditi stručnom procjenom trenutačnog stanja određenog dijela i krajnjim rokom uporabe.

Bez obzira što svijest potrošača o vlastitim pravima kod nas još pospano rasteže ruke i trlja oči, na tri stvari smo kod kupnje proizvoda vrlo osjetljivi. To su zemlja podrijetla, datum proizvodnje i rok trajanja. Čovjek se lako pogubi u sitno tiskanim slovima i šiframa kojima nas obavještavaju kakve ćemo sve konzervanse, arome i boje unijeti u organizam kako bi se zasladili komadićem čokolade ili okrijepili gaziranim pićem, no osjetila se izoštre, a pažnja zaokupi kad je riječ o roku trajanja. Prevrćemo proizvod po rukama, očima pretražujemo površinu ambalaže i postajemo sumnjičavi ne pokaže li se otisnut kakav datum. Ipak, kad su automobili u pitanju, nitko ne očekuje da na poklopcu motora piše: najbolje upotrijebiti do 2020. Najviše što ćete dobiti su godina proizvodnje i jamstvo da će nešto ispravno funkcionirati određeni broj kilometara ili godina.

Društvene teme

Naši stručnjaci na cijeni u svijetu

Odljev mozgova

Za naše društvo posebno je porazna činjenica da niti jedan od ovih mladih, stručnih i uspješnih sugovornika nije napustio granice Lijepe naše isključivo zbog novca, nego zbog potrebe za stručnim napredovanjem te usavršavanjem baziranim na vlastitim sposobnostima i znanjima.

Zašto se još jedanput ne podsjetiti na hrvatsku znanstvenu elitu koja nam promiče kroz prste i svoje znanje naplaćuje u svijetu. Svi odreda bili su među najboljima, ako ne i najbolji studenti u svojoj generaciji. Pravu težinu fakulteta nisu praktički ni osjetili jer ni jedan predmet iz njihovih prirodnih, tehničkih ili društvenih znanosti nije im predstavljao posebno veliki bauk. I onda, kad se očekivalo da će hrvatskoj državi kroz rad baziran na ogromnom znanju polako početi vraćati ovu obrazovnu investiciju, odlučili su krenuti težim putem i profesionalnu potvrdu pronaći u inozemstvu.

I znanstvenici mogu biti zvijezde

Društvene vrijednosti

Nije sve tako crno. Premda se čini da hrvatskom svakodnevicom najuspješnije krstare celebrityji sumnjivih kvaliteta, naše se društvo razvija i njeguje istinske vrijednosti. Mnogi su znanstvenici, na primjer, postali nezaobilazni u medijskom prostoru. No, uvijek može bolje, što se osobito odnosi na obrazovanje mladih, koje bi moglo biti fokusiranije i primjerenije brzom protoku informacija.

Svaki drugi hrvatski student elementarno je nepismen, 60% Hrvata s diplomom piše kao u prvom osnovne, šokantni rezultati državne mature: ne znaju zbrajati, pisati niti se pomoliti, svake me godine fascinira količina nemotiviranosti, nezainteresiranosti, nehtijenja i nerada novih brucoša (citat fakultetske profesorice)...

Ratne igre i svjetske brige

Tempirana bomba - Zemlja

Kao što to dobro znamo, nismo zaratili samo s prirodom nego ljudi od pamtivijeka ratuju jedni s drugima. Ni na početku 21. stoljeća stvari se ne čine nimalo boljima: žarišta stalnih sukoba svuda su oko nas, prijeteći svjetskoj sigurnosti, od Iraka, Afganistana i  Irana pa sve do korejskog poluotoka.

Od postanka svijeta naovamo, na Zemlji vjerojatno nikad nije bilo ni jednog dana potpunog mira. Stoljeće za nama s razlogom se naziva stoljećem rata, a kako sad stvari stoje, ni budućnost ne izgleda mnogo bolje. Osim s ekološkim prijetnjama svih vrsta, o čemu smo pisali u prošlom broju, ljudi se i dalje bore jedni s drugima, a žarišta mnogih sukoba, pogotovo onih trajnog karaktera, mogu se pronaći u svakom kutku Zemlje. Irak, Iran, Sjeverna i Južna Koreja, balkanski ratovi i njihove posljedice, krvave afričke epizode, vojni pučevi u Srednjoj i Južnoj Americi, ratovi u bivšim sovjetskim pokrajinama, prijetnja nuklearnog
rata..., sve su to pojmovi koji i dalje svaki dan pune novinske stupce.

Revolucija u operacijskim salama

Medicina

Za hrvatsku medicinu čuje se uglavnom zbog dugih čekanja na operacije i poneke korupcijske afere s plavim kuvertama, ali danas je ona kvalitetom nekih svojih grana među najboljima u svijetu. U nas najbolji stručnjaci mogu izvesti najteže i inovativne operacije koristeći, na primjer, kompjuterske modele, o čemu nerijetko pišu u najuglednijim znanstvenim časopisima.

Živimo u uzbudljivom dobu, kad znanstvenici rade velike korake u mnogim područjima, uključujući liječenje i sprečavanje raka, AIDS-a, šećerne bolesti, duševnih bolesti te bolesti srca i krvnih žila, od kojih ljudi tako često umiru. Napredak je svakodnevan i u liječenju onih bolesti i stanja koja možda neće završiti smrtnim ishodom, ali oboljelima otežavaju svakidašnjicu. Međutim, kad u novinama čitamo i na televiziji gledamo prikaze revolucionarnih otkrića u medicini te slušamo o sretnim pacijentima kojima je napredak donio spas, najčešće odmahnemo rukom i zavapimo kako je to daleko od Hrvatske.

Lijepa i zaboravljena

Hrvatska Kostajnica

Gradić u Pounju jedan je od najsiromašnijih u Hrvatskoj. Mimo je prometnih koridora, njegov proračun puni se sporo, ali vrijedi ga posjetiti zbog Staroga grada i života koji nasuprot brzoj Uni teče polako.

Davno smo spoznali da je Zemlja okrugla, unatoč žilavim teorijama o pločastoj geometriji našeg planeta, kornjačama, kitovima i sličnim stvorenjima koja nas nose na svojim leđima. Kuglasta tijela nemaju krajeve pa se i neki dio Zemlje ne može proglasiti rubom, gleda li se strogo matematički. Na simboličkoj razini, međutim, Hrvatska Kostajnica doista izgleda poput nekakvog završetka, istovremeno pomalo melodramatičnog i dirljivog, lijepog i oronulog, neposrednog i kilometrima udaljenog od središta moći i životne vreve.

Gastronomija

Kremasti užitak

Krema od sira sa šljivama i anisom

Šljive su bogate vitaminima A, B, C i E te kalijem i mogu biti izvrstan lijek protiv nekih bolesti. Meso ploda plave boje najčešće se koristi za pekmez ili džem, no naš vam suradnik Miroslav Dolovčak, šef kuhinje zagrebačkog Hotela Aristos, ovaj put predlaže uistinu poseban desert s tim zdravim jesenjim plodom. U kombinaciji s kravljim sirom i anisom uživat ćete u neodoljivoj slastici od prekrasnih šljiva na drugačiji način.

Intervjui

Vizija 0 mora biti naš cilj

Predsjednik FIA-e Jean Todt

Odlični su primjeri poput Hrvatske gdje je vlast u suradnji s Hrvatskim autoklubom temeljito radila na promociji poruka o sigurnijem prometu, što je i rezultiralo smanjenjem broja stradalih na cestama.

Mnogo je tema o kojima se može razgovarati s predsjednikom Svjetske automobilističke asocijacije (FIA-e) Jeanom Todtom: o brizi za cestovnu sigurnost, razvoju automobilske industrije, ekologiji, sportu... U ekskluzivnom intervjuu Reviji HAK pretresli smo mnoge teme važne FIA-i i nacionalnim klubovima poput HAK-a udruženima u tu asocijaciju. Pokazalo se da FIA danas osobito brine o stanju cestovne sigurnosti i svim aspektima tog problema.

Nedodirljivi čuvar hrvatskog zlata

Josip Pavić, vratar vaterpolske reprezentacije

Čini mi se da se nepotrebno isticala visina nagrade za Europsko prvenstvo koju daje Vlada. Odluka o visini nagrade donesena je prije natjecanja, a kako moramo biti svjesni krize koju država proživljava kao i činjenice da mnogi ostaju bez plaća i radnih mjesta, takvi prigovori nisu umjesni. Meni je važnije kako će se riješiti status vrhunskih sportaša kad završe svoju sportsku karijeru. Jer vrhunski sportaš sa 36 godina treba započeti novi život, bez sporta, a to nije lako.

Hrvatska se prvi put okitila naslovom europskog prvaka u vaterpolu. U veličanstvenoj atmosferi finalnog dvoboja protiv Italije naš vratar Josip Pavić, jedan od najboljih u svijetu, obranio je mnoge udarce protivničkih igrača, pridonijevši uz ostale reprezentativce osvajanju povijesnog zlata. S njim smo razgovarali na bazenu zagrebačke Mladosti, njegova kluba s kojim je neraskidivo vezan. Vaterpolo je počeo igrati u splitskom Jadranu.

Ostalo - Pravni savjeti

Poštujte naše sudove

Ako zaista niste odgovorni za djelo za koje vas se tereti i ako se odlučite ne odazivati pozivu suda, morate biti svjesni mogućnosti da sud, unatoč vašoj nevinosti, odredi vaše dovođenje na sud  i snošenje troškova tog dovođenja.

Čudni su i nedokučivi putevi Gospodnji, ali još je čudnija ljudska narav. Mnogi život doživljavaju kao teatar. Nastoje, u pravilu, odglumiti role koje im nisu dodijeljene, ali koje bi im svakako, prema njihovu skromnom i nadasve nepristranom mišljenju, trebale pripasti da je pravde na ovoj kugli! Sudski postupak beziznimno se percipira kao idealna prilika za testiranje vlastitih glumačkih dosega.

Testovi - Mercedes-Benz Viano

Radnici na neodređeno vrijeme

Mercedes-Benz Viano/Vito

Možda Viano i Vito imaju malo toga zajedničkog s moćnom S klasom - osobito radni i teretni Vito, ali Mercedesova kvaliteta u ovom slučaju dolazi do izražaja na potpuno drugačiji način.

Predstavljeni su temeljito obnovljeni Mercedes-Benzovi aduti u segmentu komercijalnih vozila - Viano i Vito. Ako se Mercedesova značka u krugovima ljubitelja automobila često poistovjećuje s vrhunskim luksuzom, korisnici komercijalnih vozila imaju drugačije asocijacije. Možda Viano i Vito imaju malo toga zajedničkog s moćnom S klasom (osobito radni i teretni Vito), ali Mercedesova kvaliteta u ovom slučaju dolazi do izražaja na potpuno drugačiji način.

Testovi - Renault Megane

Odličan skok u dalj

Maraton test Renault Megane dCi 85 Generation

Nova generacija Meganea ipak je zamjetno kvalitetnija od prethodnog modela.

Prva velika etapa je iza nas. Naime, u četiri mjeseca prešli smo s Renault Meganeom 20 tisuća kilometara od ukupno planiranih 50 tisuća i odvezli ga na prvi servis. Da podsjetimo, testni Megane opremljen
je početnim turbodizelskim motorom obujma 1,5 litre s 85 KS i opremom Generation, skrojenom upravo prema zahtjevima kupaca koji, iznad svega, cijene dobar omjer uloženog i dobivenog.

Testovi - Volkswagen Polo

Motor čini razliku

Volkswagen Polo 1,2 TSI Comfortline

Volkswagenovi benzinski motori s direktnim ubrizgavanjem goriva i turbo punjačima dokazali su se kao izvrsna alternativa skupljim dizelašima. Imaju gotovo iste osobine, velik okretni moment dostupan u širokom području okretaja, posljedično odličnu elastičnost i potrošnju koja je tek nešto viša od dizelaša. Sve navedeno vrijedi i za sjajni 1,2 TSI ugrađen u testni Polo. U sprezi s preciznim šeststupanjskim mjenjačem, definitivno je najbolji izbor za ovaj automobil.

Testovi - Kia Venga

Korejski obrat

Kia Venga 1,4 Cup WCE

Matrix je dugo vremena bio najbolje što su Hyundai i Kia, kao dio tog velikog koncerna, uspjeli smisliti. Taj anakroni monovolumen nije se uspio nametnuti pa su u Koreji počeli smišljati novu taktiku. Shvatili su da je dizajn važan i predstavili Kiu Vengu te nedavno Hyundai ix20. Doista, Venga ruši sve razlike između europskih i korejskih automobila, izvana i iznutra je moderna, odlično dizajnirana i praktična. Najvažnija osobina svih monovolumena, pa i malih, je prostranost - a tu Venga, također, ne zaostaje. Zbog visokog krova u nju će se smjestiti i iznadprosječno visoki.

Testovi - Fiat 500C

Vatreno srce

Fiat 500C 1,4 16V Fire

Mali Fiat 500C budi sjećanja na neka druga vremena. Njegov retro dizajn direktno se referira na legendarnog Fiću, a kabrio verzija tim povijesnim reminiscencijama dodaje i estetski šlag na tortu. Automobilčić je doista prekrasan - sa spuštenim ili podignutim platnenim krovom - i djeluje poput skulpture. Unutrašnjost je, također, opremljena retro detaljima, poput brzinomjera koji podsjeća na povijesni model na koji se referira.

Revija HAK

Revija 185 - listopad 2010.

Revija 185 - listopad 2010.

Reviju HAK možete preuzeti nakon prijave na članski portal Moj HAK