Sigurnost u prometu

Kad se čaša prelije

Prometna sigurnost i javne osobe

Određene javne osobe iz hrvatskog društva očigledno ne mogu shvatiti da ih plaćaju ili biraju da budu dobrim primjerom drugima. Uz pomoć stručnjaka pokušali smo analizirati kakvu nam poruku oni šalju. Alkohol, hvalisanje suludim brzinama i razbijanje automobila nisu im, nažalost, strani

Priča prva: Jedan hrvatski gradonačelnik svojedobno je želio ukazati na katastrofalno stanje domaćih cesta. Tom je prilikom izjavio:

- Možete misliti kako je meni voziti Ferrari po tim rupama, puno gore nego vama!

Isti je gradonačelnik na tim istim rupama zaustavljen zbog prebrze vožnje. U svoju je obranu tad iznio:

- Sigurnije je auto koje ide 190 nego ono koje ide 70 km/h. Ja kad vozim brzo ne vozim brzo, ali volim voziti brzo, onako sportski, jer kad vozim niti pijem niti jedem.

Savjeti stručnjaka smanjuju broj poginulih

Županijski savjeti za sigurnost cestovnog prometa

Osnovani smo još 1998. godine s ciljem promicanja, usklađivanja i razvijanja prometne kulture. Naši članovi, njih 18, imenuju se iz redova svih znanstvenih i stručnih tijela, od policije, sudaca, liječnika, instruktora u autoškolama - kaže Zdravko Lisac, glavni tajnik Primorsko- goranskog savjeta. Od mnogobrojnih realiziranih projekata savjeta koje svakako treba izdvojiti jest uvođenje katastra 28 opasnih zavoja na cestama u županiji.

Ideja Nacionalnog savjeta za sigurnost cestovnog prometa nije neka novost. Štoviše, svojedobno je u Hrvatskoj jedan i postojao, da bi se poslije izmjenama zakona ukinuo. Vidljivo je kako su pojedine županije uvidjele stvarnu potrebu za takvim stručnim savjetima koji mogu pridonijeti sigurnosti cestovnog prometa.

Slučajnosti nema mjesta na putu

Priprema automobila za dulja putovanja

Iako je puno veća vjerojatnost da vam se auto pokvari prigodom svakodnevnog puta na posao nego na putu na more, prije dugih vožnji važno je provjeriti mnoge komponente na automobilu kako biste se osigurali i izbjegli neugodna iznenađenja,

Svake godine u ovo vrijeme, prije početka prvih godišnjih odmora, dobar dio vozača postavlja isto pitanje: kako pripremiti automobil za odlazak na dulje putovanje? I tu dolazimo do paradoksa. Dojam je da višesatna vožnja predstavlja veliko iskušenje za prosječan automobil zbog čega ga treba posebno pripremati iako je zapravo njegova pouzdanost tijekom vožnje autocestom ili otvorenom cestom najmanje na kušnji. Naime, držimo li se fizikalnih i matematičkih zakona, a manje životne mudrosti sadržane u Murphyjevu zakonu, veća je vjerojatnost da će nam automobil otkazati poslušnost negdje na putu do posla ili u gradu nego na putu do mora.

Osiguranja

Mirenjem besplatno, brzo i efikasno do nagodbe

Autoosiguranje - kako izbjeći dugotrajni sudski spor

Riječ je o postupku koji strankama otvara nove mogućnosti bez ikakvih negativnih konotacija za stranke. Mirenje u Centru za oštećene osobe nije ni financijski riskantno jer troškove mirenja snosi društvo za osiguranje koje je predložilo, odnosno pristalo na mirenje. Oštećene osobe vrlo pozitivno prihvaćaju postupak mirenja jer je mirenje neformalno u odnosu na sudski postupak, a stranke u pravilu rješavaju svoj spor na jednom do dva sastanka.

Hrvatski autoosiguravatelji posljednjih godina bilježe porast sudskih šteta. Prema podacima na skupu u Opatiji, broj tužbi porastao je 16,1 posto, a broj neriješenih tužbi sa 17.945 (2009.) na 19.807 (2010.), odnosno 10,4 posto. Udio sudskih šteta u neriješenim štetama povećao se s 15,39 posto u 2009. godini na 17,33 posto u 2010. godini.

Testovi

Na sigurnosti se još mora raditi

Test dječjih sjedalica

Od 2000. godine HAK i njegovi partneri svake godine objavljuju barem jedan usporedni test dječjih sjedalica u svim težinskim kategorijama. Ove su godine kriteriji nešto drugačiji nego prije, a ispitivanju je podvrgnuto čak 30 modela.

U posljednjih 12 godina, koliko se provode testiranja dječjih sjedalica, kod mnogih su proizvoda uočena značajna poboljšanja, i to ne samo zato što su u međuvremenu porasli zahtjevi prema ECE normama. Naime, mnogi proizvođači samoinicijativno su reagirali na apele različitih udruga i organizacija te razvijali svoje modele na način da njihova svojstva budu čak i iznad zakonskih obaveza. U takvim okolnostima, HAK i njegovi partneri ove su godine odlučili promijeniti kriterije, odnosno kategorije u kojima se sjedalice ocjenjuju.

Društvene teme

Sjećanje na prošlost i važni ciljevi u budućnosti

Proslava 105. godišnjice HAK-a i posjet predsjednika Josipovića

Proslavu je posjetom uveličao predsjednik Republike Hrvatske dr. Ivo Josipović. U obraćanju je istaknuo kako je HAK iznimno pridonio razvoju automobilizma i cestovnog prometa, a time i hrvatskog društva. Bila je to prilika da se još jedanput ukaže na važnu akciju Desetljeće sigurnosti cestovnog prometa.

Veličina jedne organizacije, tvrtke ili udruge može se mjeriti i njezinom poviješću, a upravo se Hrvatski autoklub može pohvaliti dugovječnošću u kojoj je prešao mnoge korake, od pionirskih početaka automobilizma u Hrvatskoj pa sve do organizirane udruge koja danas skrbi o interesima svojih članova, ali i svih vozača. HAK je nedavno proslavio 105. rođendan, odnosno da budemo točniji - taj dan je 1. lipnja. na taj dan u HAK tradicionalno dolaze mnogi uzvanici, ali ova je godina bila posebna jer je svečanost nazočnošću uveličao i predsjednik republike Hrvatske dr. Ivo Josipović.

Socijalna osjetljivost na kraju prioriteta

Pobjednici u krizi

Gospodarska kriza koja je pogodila Hrvatsku nije svima donijela čemer i jad. Čak i u ovim vremenima mnogi još uspješno zarađuju. Oni krizu gotovo da i nisu osjetili. Nisu funkcionirali mimo zakona, ali jesu li mogli biti socijalno osjetljiviji - to je već drugo pitanje.

Svaka velika kriza je, među ostalim, i - velika prilika! Tako barem tvrde iskusni ekonomisti pokušavajući na taj način nešto svjetlijim tonovima oslikati našu inače sivu gospodarsku sadašnjost. Naravno, većina pravnih subjekata tijekom krize ne realizira svoju gol-šansu, no postoje i oni kojima je u posljednje tri godine išlo bolje nego ikad.

Umjetnost na margini

Zapostavljena kulturna scena

Kao nikad prije umjetnost polako zamire u javnosti, a vrijedni i često zanemareni hrvatski umjetnici često rade u anonimnosti. Koliko ih pogađa takav odnos, zaslužuje li njihov posao više pozornosti i na čemu temelje svoju upornost? Nestaje li u nas trajno prostor za kulturnu inovativnost i kvalitetu?

Kad se negdje u ovo vrijeme povedu prijateljski razgovori o knjigama koje ćemo ponijeti na ljetovanje i traže se naslovi koji vrijede, ali su nam promaknuli, već godinama na listi osobnih preporuka svoje mjesto obavezno ima zbirka kratkih tekstova Vodič po otoku Senka Karuze. Ne zato što bi se naslovom i tematikom činila idealnom ljetnom literaturom nego zato što je riječ o proznim bravurama o otočkom, izvansezonskom životu koje svakako vrijedi pročitati.

Gastronomija

Za vruće ljetne dane

File brancina na salati od mini rajčica i maslina

Kad živa na termometru pobjegne iznad 25 stupnjeva, teška i masna hrana počinje gubiti smisao. Tad je najbolje potražiti ribu na tržnici, a brancin je jedan od ekonomičnijih izbora. Na vama je da ga nabavite, a mi predlažemo način pripreme.

Intervjui

Kralj popa s mediteranskim začinom

Neno Belan, glazbenik

Kako napisati dobru pop pjesmu? Pravila nema, temelj svega je u prvom redu talent ili, kako bi netko rekao, Božji dar, a onda na sve to dolazi zanatska sposobnost i veliki rad. Dakle, tajnog recepta nema...

Čovjek koji je napisao Dotakni me usnama, Stojin na kantunu, Bambinu, Rijeku snova i mnoge druge hitove sigurno zna o čemu priča. Jedan od najplodnijih i najpopularnijih domaćih pop autora na sceni je već više od 25 godina. Jednako uspješan u ranim danima s Đavolima i u zadnje vrijeme s Fiumensima, Neno Belan je odavno zaslužio titulu hrvatskog Briana Wilsona. Razgovarali smo o svemu tome, suradnji s kolegama, podršci mladim bendovima...

Ostalo - Pravni savjeti

Dim za zadovoljstvo propuh u novčaniku

Pravni savjeti

Naš vam je savjet nemojte to nipošto sami pokušavati. Konzumacija opojnih droga i vožnja ne idu zajedno - a k tome i zakon se odredio prema tom običaju. Naravno, na štetu konzumenta.

Pojačivači doživljaja ugode nerijetko su u naravi poticaji u formi alkohola, droga, lijekova... Takva sredstva koja će modificirati sliku stvarnog stanja i intenzivirati imaginaciju nikako ne idu ruku pod rukom s volanom. Ma koliko se mnogi kleli u istinitost tvrdnje kako se i strah od vožnje i brzine može izliječiti alkoholom u doziranoj količini, takvu tvrdnju opovrgava surova realnost s tragičnim posljedicama. Bez nakane za prodikama iz segmenta ćudoređa, priče o sljubljivanju alkohola, droga i inih opijata s vozačkim vještinama jednostavno ne piju vodu.

Testovi - Renault Megane

Ispunjena očekivanja

Renault Megane 1,5 dCi Generation

Završilo je i naše testiranje Renault Meganea u osnovnom dizelskom izdanju. Pokazao se sigurnim i korektnim u svim zadacima koje smo mu namijenili. Uz solidnu opremljenost i cijenu, taj automobil je dobar izbor.

Završili smo i druženje s Renault Meganeom 1,5 dCi Generation. Počelo je prije godinu dana, a sad, na kraju, i nakon prijeđenih 50 tisuća kilometara možemo reći da je to druženje bilo ugodno, možda čak i ugodnije nego što smo očekivali. Naime, Renault je, izgleda, naučio na nekim pogreškama iz prošlosti i podignuo je kvalitetu svojih automobila. To je barem prvi dojam. Za još konkretniji zaključak trebalo bi s Meganeom prijeći mnogo više kilometara.

Testovi - Citroën DS4

Tri u jednom

Citroën DS4

Kompakt, kupe i automobil s visokom vozačkom pozicijom kakvu inače imaju SUV-ovi - sve je to DS4 i u svojoj se koži osjeća dobro. Uza sve to, on je i luksuzan te moderno dizajniran.

Stojite li pred novim Citroënom DS4 koji, zanimljivo, izgleda manjim nego što to sugeriraju vanjske dimenzije, svakako ćete primijetiti distinktivan dizajn koji je već omogućio manjem DS3 da se etablira na svim važnijim tržištima. Izgleda moderno, povišen je, a linije krova pak agresivno se spuštaju i, uz skrivene rukohvate stražnjih bočnih vrata, uvjerit će vas da stojite pred kupeom.

Testovi - Nissan Micra

Velika Micra u maloj ambalaži

Nissan Micra 1,2 Visia

Od samozatajnog automobila kao što je Micra ne očekujete da se uzdigne visoko iznad klase u kojoj se nalazi, ali Nissan je s ovim modelom napravio mnogo. Mnogo više nego što se očekivalo, a s politikom cijena i opreme iznenadio je sve. Ugodno, naravno. Nova Micra globalni je automobil, što znači da je njezin dizajn morao biti približen svim kupcima u rasponu od Indije do europskih zemalja. Nema više simpatičnih i čudnih oblika prethodnog modela - nasljednik djeluje odraslije. Unutrašnjost je i dalje skromno radno mjesto za vozača i kabina za putnike. Plastika je tvrda, ali lijepo dizajnirana.

Testovi - Opel Meriva

Jedinstveni koncept

Opel Meriva 1,4 Turbo Cosmo

Možda je i pomalo pretjerano Meriva dodatnu medijsku pažnju zaradila drugim parom vrata postavljenim nasuprot prednjima. Otvaraju se u drugom smjeru i Merivu čine jedinstvenom na tržištu velikoserijskih automobila. Ovaj detalj možda je i nepotreban ovakvome monovolumenu, koji je i više nego dobar - jer dobici su maleni. Olakšan je ulazak i izlazak sa stražnje klupe, ali problema nećete imati ni u monovolumenima s konvencionalnim vratima. A Meriva je prema mnogo čemu (osim prema vratima) preskočila svoju prethodnicu. Od nje je duža gotovo 25 centimetara i potiho se iz klase malih monovolumena prišuljala klasi kompaktnih monovolumena.

Testovi - Chevrolet Aveo

Zaokružena ponuda

Chevrolet Aveo

Chevroletova snaga je u njegovoj cijeni, ali sve više i u opremljenosti, dizajnu i voznim osobinama. Kad dođe u Hrvatsku, lako je prognozirati uspjeh osnovne benzinske verzije.

Otkako je General Motors ušao u vlasništvo Daewooa, a pogotovo otkad ga je preimenovao u Chevrolet, nadjenuvši korejskom proizvođaču ime američke legende, stvari su krenule nabolje. Nestalo je anakronizama, kako dizajnerskih, tako i tehnoloških, i taj Daewoo/Chevrolet samouvjereno grabi naprijed. Posljednji u nizu je mali gradski automobil Aveo koji će se spremno nositi s konkurentima.

Testovi - Infiniti FX

Više od alternative

Infiniti FX 30D AT GT Premium

Ako netko još ne zna, Infiniti je luksuzna marka u vlasništvu Nissana, a FX je njezin SUV koji može biti konkurent i velikom BMW-u serije 5 i kompaktnom BMW-u serije 3 (ili sličnim Audijevim i Mercedesovim proizvodima). Karakterizira ga doista jedinstven dizajn koji još djeluje futuristički i moćno. Veliko pojačanje u pokušaju proboja na europsko tržište Infiniti je dobio u 3,0-litrenom V6 dizelskom motoru. Takav agregat danas je conditio sine qua non i bez njega se ne može razmišljati o ozbiljnom tržišnom nastupu.

Revija HAK

Revija 193 - lipanj 2011.

Revija 193 - lipanj 2011.

Reviju HAK možete preuzeti nakon prijave na članski portal Moj HAK