Sigurnost u prometu

Promet ne trpi kućne dijagnoze

Testiranje vida vozača

Ponovno smo provjerili vid vozača s novim parametrima i došli do zanimljivih spoznaja. Vid treba češće stručno kontrolirati i zato što čak 75 posto vozača starijih od 40 godina ima problema s kontrastnom vidljivošću, a to je osobito opasno u uvjetima smanjene vidljivosti.

Svakome je jasno da je dobar vid presudan za sigurnu vožnju. ISTAT/ACI istraživanje provedeno 2008. godine u Italiji pokazalo je da je loš vid uzrok čak 59,13% svih prometnih nezgoda. Tamno obojena vozila češće sudjeluju u prometnim nezgodama. Istraživanje provedeno u Melbourneu 2007. godine pokazalo je da su najsigurnija bijela vozila. Ona sudjeluju u 12% manje prometnih nezgoda od crnih.

Rizik smanjiti na minimum

Noviteti u tehničkim pregledima vozila

Dosad za utvrđenu tehničku neispravnost na vozilu ne biste prošli na tehničkom pregledu, pa biste bili obvezni u deset dana popraviti problematični sklop na vozilu i potom ponoviti tehnički pregled. Sad za manje utvrđene tehničke neispravnosti, koje značajno ne utječu na sigurnost, nećete morati ponavljati tehnički pregled, nego će neispravnosti biti evidentirane, a vi ćete biti upozoreni da ih što prije popravite.

U ključnom prometnom trokutu čovjek - cesta - vozila možda se i najmanje raspravlja o potonjima. O ljudskom faktoru se često razmišlja. Te su pogreške, uostalom, najčešće fusnota u policijskim zapisnicima nakon nesreće. Ceste su predmet mnogih rasprava, na njihovoj kvaliteti se radi, a provode se i posebni programi za njihovo poboljšanje, poput EuroRAP-a u kojem sudjeluje HAK. Vozila i njihova tehnička ispravnost nerijetko nisu u prvom planu kad se promišlja o sigurnosti cestovnog prometa, ali i njihov utjecaj je itekako vidljiv u negativnoj prometnoj statistici.

Testovi

U zimu s ujednačenom kvalitetom

Test zimskih guma

Ni ovaj put veliki test zimskih guma nije razočarao svojim rezultatima. HAK i njegovi partneri došli su do zaključka da se najveći broj proizvođača drži zlatne sredine pa tek rijetki proizvodi odskaču svojom kvalitetom u pozitivnom ili negativnom smjeru. Nastavlja se i potraga za savršenom gumom, onom koja će na našem testu polučiti maksimalnih 5 zvjezdica.

Suvremeni automobili običnom su laiku otprilike poput zone sumraka. Tisuće međusobno usklađenih pojedinačnih dijelova, stotine funkcionalnih sklopova, desetine različitih materijala, brojni pametni uređaji koji iz godine u godinu postaju sve pametniji kako bi vožnja bila sigurnija i ugodnija. Automobili su, dakle, sve napredniji i sofisticiraniji pa nekakvom logikom stvari i gume moraju pratiti taj tehnološki napredak.

Najzvučnijima najbolje ocjene

Test zimskih guma

Iako je broj kandidata bio znatno manji nego u drugim dimenzijama, kod guma 215/65 R16 T, namijenjenim vozilima iz sve popularnije klase SUV-a, borba je također bila neizvjesna, a pobjedu su na kraju odnijeli predstavnici Bridgestonea, Dunlopa i Continentala.

Zbog sve većeg interesa za SUV vozilima poput Nissan Qashqaija, Kije Sportage, Hyundai Tucsona, VW Tiguana i Honde CR-V, gume u ovoj dimenziji zanimljive su sve većem broju kupaca. Ovogodišnjem testiranju u ovoj dimenziji bilo je podvrgnuto šest proizvoda, pri čemu su tri zaslužila 4 zvjezdice i ocjenu vrlo preporučljivo, dva su osvojila 3 zvjezdice, a jedan je pao na testu i ne može se preporučiti.

Društvene teme

Boris Šprem 1956.-2012.

In memoriam

Preminuli predsjednik Hrvatskog sabora Boris Šprem bio je dugogodišnji radnik Hrvatskog autokluba u kojem je obnašao više dužnosti.

Priprema, pozor, idemo klinci!!!

Novi HAK-ov projekt

Hrvatski autoklub pokrenuo je program u kojem je cilj djecu od šest i sedam godina educirati o prometnoj sigurnosti i na najbolji mogući način, kroz praksu koja podsjeća na igru, objasniti osnovna pravila, poput vezanja pojasa ili pravilnog prelaska ceste.

Scena je postavljena, električni autić i dva automobila na napuhivanje, tepih koji podsjeća na pješački prijelaz, HAK-ovi instruktori i najzahvalnija publika na svijetu - neopisivo simpatični klinci predškolske dobi u dječjem vrtiću Sunčana u Španskom. Početak je to projekta koji je nama u HAK-u prioritet prvog reda. Ako govorimo o prometu kao o nečemu u konstantnim mijenama, onda vjerojatno moramo reagirati u skladu s njegovom ćudljivošću i tehnološkim razvojem te stalno učiti.

Smanjeni proračun diktira uvjete

Kupnja auta u teška vremena

Vrijeme rastrošnosti je prošlo, novi automobili se sve manje prodaju, pa smo pokušali doznati što se danas može kupiti za pet ili deset tisuća eura. Opcija nije malo, a pri kupnji treba biti oprezan.

Konfuzno i kaotično. To je, prema riječima našeg sugovornika, najkraći opis stanja na tržištu rabljenih automobila. Kad se tome doda sveprisutna siva ekonomija i birokratske zavrzlame oko, na primjer, uvoza rabljenog automobila iz inozemstva, postaje jasnije zašto se običan čovjek u svemu tome teško snalazi. Zato smo odlučili odgovoriti na pitanje: što kupiti za 5000 i 10.000 eura i gdje? Isplati li se sam ići preko granice u potrazi za dobrim automobilom? U rasvjetljavanju situacije pomogao nam je Danijel Zelenko, poduzetnik koji je profesionalnu karijeru izgradio na trgovini rabljenim vozilima.

Nove tehnologije i manji porezi

Izlazak iz krize

Postoji li alternativno rješenje izlasku iz krize koje isključuje paneuropsko stezanje remena, odnosno smanjivanje budžetskih deficita i otkaze u javnim službama?! Potražili smo ugledne stručnjake koji tvrde da takvo što nije isključeno.

Politika rezanja proračunskog budžeta i javne potrošnje, povećanja poreza i smanjenja broja radnih mjesta u državnom sektoru nije jedini put izlaska iz krize. Iako su za tim nepopularnim mjerama posegnule i vlade drugih zemalja, postoji još načina oporavka posrnule nacionalne ekonomije. Zajednički je to zaključak dvojice naših uglednih ekonomista koji smatraju kako do ove negativne gospodarske krivulje nije trebalo ni doći da su se odmah u početku povukli neki afirmativniji i konstruktivniji potezi.

Svake godine nestaje 1600 osoba

Nestali

Ni jedan slučaj nestalih u policijskoj bazi podataka ne dovodi se u vezu s trgovinom ljudima, kao što se, za sada, pokazalo i da ni jedna pronađena osoba nije bila žrtva. U Hrvatskoj se trenutačno vodi čak 2531 nestala osoba.

Kada god bi se u neko, obično kasno doba u društvu pokrenuo razgovor o tome što je najgore što bi nam bližnje moglo zadesiti pa bi se uzaludno pokušavale odmjeriti količine nesreće, meni bi na pamet padao gospodin Š. Tako ću ga zvati jer je priča, kako ću nedavno saznati, previše osjetljiva da bi mu se objavilo puno ime i prezime.

Cijena kvadrata? Prava sitnica...

Život u nemogućim uvjetima

Mislite li da su bučni susjedi ili puknuće instalacije problem? Vjerujte da vam je dobro jer u Hrvatskoj mnogi imaju većih stambenih problema. Ispitali smo kako se živi tik uz rafineriju, preko puta smetišta Jakuševec, pet metara od zagrebačke petlje i metar i pol od željezničke pruge s pet kolosijeka.

Tog ponedjeljka lani, 20. lipnja, stanovnici Siska tik uz Ininu rafineriju mislili su da je došao kraj - buknuo je požar kakvog ondje još nije bilo. Plamen se dizao dvadeset, a dim dvjesto metara uvis. Najbliži stanari su odmah evakuirani. Nasreću, nakon nekoliko sati gašenja više od stotinu vatrogasaca uspjelo je pobijediti stihiju, ali šestorica su ozlijeđena, od kojih jedan teže. Požar je buknuo zbog neispravnog cjevovoda, a poslije su optužena petorica radnika koji nisu primijetili da benzin istječe. Suđenje još nije počelo.

Uslugu treba poboljšati

EuroTest 2012 : usporedba turističkih kartica

Ako želite štedjeti na putovanju, idealno je kupiti jednu od turističkih kartica koje se prodaju u gradovima, ali i tu postoje razlike. Neke se kartice isplate, a neke ne. Zagreb Card završio je u sredini poretka na našem testu.

Kratki izleti u gradovima, pogotovo posjeti gradovima gdje turisti žele doživjeti povijest i duh grada, koji su postali vrlo popularni zadnjih nekoliko godina, nisu samo stup turističke ponude pojedinih gradova. Oni također mogu stajati jako puno. Gradska kartica može biti rješenje nudeći popuste na svim atrakcijama i aktivnostima.

Čistoća je najbolji lijek

Medicina

Želite li se zaštititi od bakterija, virusa i infekcija, osobna higijena je najjednostavniji način. U javnim prostorima, poput gradskog prijevoza, ali i u automobilima prijete potencijalni izvori zaraze, pa je zato dobro učiniti neke preventivne korake, poput pranja ruku ili dezinficiranja tih prostora.

Zdrav život uz pravilnu prehranu, redovite tjelesne aktivnosti i dovoljno sna ponajprije podrazumijeva održavanje higijene. Poznata krilatica: čistoća je pola zdravlja ima svoju utemeljenost jer inače organizmu prijete brojne zaraze. Održavanju osobne čistoće, počevši od higijene tijela, ruku, nogu, spolnih organa, usta, zubiju, nosa, odnosno odjeće i obuće, učimo se već od malih nogu.

Gastronomija

Punjeni lungić s njokima od bundeve i špinatom

Gastronomija

U ovom broju Revije HAK predstavljamo vam novog kuhara, šefa kuhinje zagrebačkog restorana Bon Appetit Berislava Lackovića, koji vam je pripremio ukusno jelo.

Ostalo - Pravni savjeti

Nema žalbe uvijek

Pravni savjeti

U novom Prekršajnom zakonu je odredba koja vam brani da se žalite Višem prekršajnom sudu nakon rješenja Prekršajnog suda.

Prekršajni zakon, ovaj aktualni, na snazi je od 1. siječnja 2008. godine, a njegov sadržaj još je čuđenje u svijetu! Stalno se piše o njemu, stalno ga se prekapa i analizira, a on uvijek biva vrelo novih spoznaja. Neki su me uvjeravali kako svaki put kad ga otvore u njemu nađu članak za koji bi se mogli zakleti da ga nije bilo posljednji put kad su gledali baš na tome mjestu.

Testovi - Renault Clio

Novo, novo vrijeme

Renault Clio

Popularni francuski automobil ne nosi samo dizajnerske preinake nego i mnoštvo noviteta te štedljive motore koji ga uzdižu na sam vrh klase.

S Cliom četvrte generacije Renault je nastupio hrabrije nego ikad. Moderan dizajn i četiri metra duga karoserija nisu novitet na tržištu.Manje, više svi automobili u klasi igraju s istim adutima. Clio, međutim, ide mnogo dalje od toga, pa se pretvorio u pravu multimediju, automobil koji pokušava biti više od onoga što mu je temeljna zadaća.

Testovi - Škoda Rapid

Praksa ispred teorije

Škoda Rapid 1,2 TSI

Za sve one kojima je Octavia nedostižna češki je proizvođač pripremio manju limuzinu koja ima gotovo ista radna svojstva.

Ulazak u svijet Škoda više nije tako jeftin, pogotovo ako ste se namjerili na neku limuzinu. Neosporno vrlo dobri automobili Octavia i Superb su daleko od najpovoljnije ponude na tržištu. Stoga su u Škodi ili Volkswagenu (kako vam drago) osmislili manju limuzinu u kompaktnoj klasi i nazvali je Rapid.

Revija HAK

Revija 209 - listopad 2012.

Revija 209 - listopad 2012.

Reviju HAK možete preuzeti nakon prijave na članski portal Moj HAK