Sigurnost u prometu

Europska kvaliteta za siguran promet

Dvadeset godina vozačkih ispita u HAK-u

U razdoblju od 1992. godine pa do danas ispitima je pristupilo 1,27 milijuna kandidata za vozače, što govori koliko je uloga HAK-a važna. Zbog toga se ovoj djelatnosti posvećuje velika briga i konstantno se radi na njezinu unapređivanju.

Hrvatski autoklub (HAK) svečano je u nazočnosti prvog potpredsjednika Vlade Radimira Čačića, glavnog tajnika Međunarodnog povjerenstva za provedbu vozačkih ispita CIECA-e Tamása Hime, zamjenika ministra unutarnjih poslova Evelina Tonkovića, pomoćnika ministra zdravlja Luke Vončine, pomoćnika ministra pomorstva, prometa i infrastrukture Jasmina Krizmanića, dekana Fakulteta prometnih znanosti profesora Ernesta Bazijanca, pomoćnice izvršnog predsjednika Hrvatskog crvenog križa Drinke Sopte te brojnih državnih dužnosnika i predstavnika udruga obilježio 20. obljetnicu provedbe vozačkih ispita.

HAK podučava najmlađe

Vidi i klikni

Hrvatski autoklub je i javnosti predstavio program u kojem je cilj djecu od šest i sedam godina kroz praksu i igru poučiti prometnoj sigurnosti i pravilima poput vezanja pojasa ili prelaska ceste.

Našoj javnosti je u zagrebačkoj Osnovnoj školi Silvija Strahimira Kranjčevića HAK predstavio novi preventivno-edukativni program Vidi i klikni. Program je namijenjen djeci od šest i sedam godina i provodit će se u predškolskim grupama vrtića i prvim razredima osnovnih škola, a realiziraju ga certificirani stručnjaci Hrvatskog autokluba.

Životno opasan komfor

Crash test - vožnja bez sigurnosnog pojasa

Možda je bez sigurnosnog pojasa ugodnije voziti automobil ili putovati u njemu, ali sa stajališta sigurnosti, u slučaju sudara, ozljede su već pri brzini od 30 km/h opasne po život, a pri 64 km/h rijetki preživjeli morat će se nositi s trajnim invaliditetom.

U Hrvatskoj je u automobilima 2011. godine poginulo 215 osoba, a od toga 88 nije koristilo sigurnosni pojas. To je alarmantno zna li se da je u nas vezanje pojasa obavezno po Zakonu o sigurnosti cestovnog prometa, i to na svim sjedalima na kojima su pojasevi ugrađeni. S obzirom na to da je to obveza i da se veći dio putnika ipak pridržava te mjere, visoki broj poginulih u vožnji bez pojasa govori samo o jednome - da je mnogo rizičnije voziti se ako niste vezani pojasom.

Umor i stres - krivci za najviše nesreća

Najčešće nesreće - popodne

Gotovo da se svaka sedma prometna nesreća dogodila između 16 i 18 sati. Najveći problem je što u to vrijeme ljudima jako pada koncentracija u vožnji i umor je evidentan. U jutarnjoj špici u istom vremenu dogodilo se 700 nesreća. Dakle, razlika u brojci je evidentna i jasno sugerira da uzrok tih nesreća nisu samo pojačani promet i gužva - kaže Viktor Forjan iz Policijske uprave zagrebačke.

Dosta vam je svega, umorni ste te jedva čekate ustati iz stolca i otići kući. Posljednjih sat vremena svakih deset minuta škicate na sat i ne vjerujete kako vrijeme sporo prolazi. I tada napokon ugledate - 16 sati! Konačno slobodan, pomislite, i jurite prema svojem automobilu kako biste što prije došli kući.

Testovi

Römer Duo Plus najsigurniji

Test dječjih sjedalica

Kao i uvijek, rezultati variraju i na svakom je kupcu da dobro promisli prije kupnje sjedalice. No jedno je sigurno. Roditelji, zbog sigurnosti vaše djece, uvijek ih pravilno prevozite u automobilu.

Iako smo već prilično zakoračili u 21. stoljeće, nekih se navika u ljudskim glavama i dalje vrlo teško riješiti. Jedna od onih koja može uzrokovati tragične posljedice je i nepravilno prevoženje djeteta u automobilu. Istraživanja pokazuju da većina ljudi u automobilima ne prevozi djecu na siguran način.

Tehnika

Čelik je još najkorisniji

Materijali u autoindustriji

Unatoč uporabi aluminija i kompozita, većina se proizvođača automobila ne odriče čelika. Zašto? Prije svega, njegova je cijena niža, a s visokočvrstim čelicima dosegnuta je i dojmljiva razina otpornosti na sve sile koje na njega djeluju.

Posljednjih se nekoliko godina većina vodećih proizvođača priklonila trendu smanjenja mase novih generacija automobila. Ne može se reći da je riječ o pomodarstvu, upravo suprotno. To je postala prijeka potreba. Nepotrebno gomilanje kilograma automobilu, baš kao i čovjeku, ne donosi puno dobrog. Vožnja teškog automobila je, čast iznimkama, frustrirajuća borba s inercijom, bilo da je riječ o ubrzavanju, kočenju ili skretanju. Takvo rasipanje energije više nije ni ekološki ni ekonomski prihvatljivo.

Društvene teme

Vozač sam na svijetu

Broj putnika u automobilima

U nas je još čest primjer da se u automobilu vozi samo jedna osoba, a to je iznimno neekonomično. Kad bi u gradovima otvorili posebne trakove za automobile s dva ili više putnika, možda bi se i navike počele mijenjati - za čišći promet, ali i veće uštede.

Da čovjek neracionalno koristi automobil jasno je svakom tko ujutro, posebno u većim gradovima, na putu do posla ili kakvog drugog odredišta pogleda oko sebe. Ako i sami vozite automobil, dovoljno je pogledati sjedalo do sebe. Ima li koga tamo? U 72% slučajeva nema. Barem tako proizlazi iz podataka objavljenih u okviru projekta CIVITAS ELAN koji se posljednje četiri godine provodio u Zagrebu u sklopu šire europske inicijative za energetski održiv promet.

Ljubav u teškom zaleđu

Potkradanje vlastitog naroda

Iz današnje sudske prakse razvidno je da su mnogi osumnjičenici, ali i osuđenici za kaznena djela korupcije nekoć bili u prvom redu verbalnih zaljubljenika u državu kojoj su načinili materijalnu štetu. Ljubav prema Hrvatskoj ipak bi trebalo pokazivati na drugačiji način, odgovornim i predanim radom za javno dobro.

Hrvatski sudovi puni su ljudi kojima je hrvatska domovina bila najdraža na svijetu, a opet sumnjiči ih se za potkradanje iste. Koncept pozivanja na Hrvatsku i javni interes nije mrzak nijednoj političkoj opciji. Kada su u pitanju hrvatski vlastodršci, mnogi su dojma da iza njihovih pompozno izgovorenih rečenica s domovinskim nabojem prerijetko stignu i jednako pompozna djela.

Brige na neodređeno vrijeme

Radna nesigurnost

Prekarnost je rad na određeno vrijeme, povremeni i privremeni rad - i niska ili nikakva radna prava i zaštita. Nekoć je uglavnom bio stvar izbora, a danas je nažalost za mnoge postao potreba.

Jesi li ti prekarna radnica - pitam telefonski, bez prethodnog uvoda, Gabrijelu Ivanov. Profesionalno se poznajemo godinama i činilo mi se da bi Gabrijela mogla biti egzemplarna predstavnica jednog dijela velike i raznorodne vojske prekarnih radnika današnjice.

– Što je to - pita Gabrijela.

Objašnjavam joj ukratko, kaže da će još pogledati točno o čemu je riječ i dogovaramo se za intervju uživo.

Na nas kao da se lijepe nasilnici

Ljudi na poslu izloženi napadima

Kontrolor Zagrebparkinga, kondukter HŽ-a i kontrolorka ZET-a nisu ljudi i zanimanja koja su omiljena, pogotovo ako se “švercate”. Međutim, njihove priče puno nam govore o dijelu naših građana kojima je nemoguće stati na kraj i čije se nasilničko ponašanje reflektira na sve njihove radnje, pa i na ponašanje u prometu.

U ovo vrijeme kad se čini da je nasilje na svakom koraku i - što je najgore - da se isplati, neka je zanimanja opasno raditi, iako sama po sebi ne bi trebala biti prijetnja za život i zdravlje. Dakle, danas ne pišemo o vojnicima, policajcima i vatrogascima, o radnicima u rudnicima ili električarima kojima prijeti strujni udar, ne pišemo ni o građevinarima na visokim skelama ni o profesionalnim vozačima koji su stalno na cesti… Razgovarali smo s ljudima koji rade u sigurnim uvjetima, pa ipak svaki dan doživljavaju manje ili veće neugodnosti - od neljubaznosti, omalovažavanja, vrijeđanja i prijetnji, pa do fizičkih napada.

Protiv hladnoće treba se boriti umjerenošću

Sezona grijanja

Sobna temperatura ne treba biti viša od 23 stupnja, dakle ni prehladno ni prevruće, a svaka će krajnost biti štetna za zdravlje. U previše zagrijanom prostoru organizam se opterećuje i više se znoji, pa se tako brže umara i iscrpljuje.

Dolaskom hladnijih dana započela je i sezona grijanja, a u najvećem broju kućanstava riječ je o centralnom grijanju koje je uveliko zamijenilo ono klasično na drva i ugljen. Zagovornici potonjih energenata pucketanje vatre smatrat će posebnim ozračjem ugode, dok će čistija varijanta centralnog odgovarati ljudima koji ne žele imati posla s čišćenjem peći i pepelom, a ponajprije toksičnim tvarima.

Gastronomija

Savršeno pečenje za sladokusce

Pečena patka sa šufnudlama, kestenima i jabukama

S hladnijim vremenom po navici dolazi i drugačiji tip jela, a pečena patka s ukusnim prilozima u izvedbi našeg kuhara je prava jesenska poslastica.

Intervjui

Glumac na sceni govori istinu

Ozren Grabarić, glumac

Riječ glumac označava nekoga tko tuđim pričama priča svoju! U tom smislu bavio bih se pričanjem priča jer nema ništa ljudskije od potrebe da jedni drugima nešto ispričamo - objašnjava jedan od naših najtalentiranijih glumaca.

Iako su ga hrvatski mediji nerijetko znali predstaviti kao mladu nadu pred kojom je karijera, pa čak i kao “najboljega glumca za kojeg nikad niste čuli”, Ozren Grabarić svojim je ulogama dostigao status glumačke zvijezde koju ne treba posebno predstavljati.

Ostalo - Pravni savjeti

Neimaštinom po tablicama

Pravni savjeti

Nije relevantno tko je vozio neosigurano-neregistrirano vozilo! Važno je tko je vlasnik jer njemu se može izreći odgovarajuća novčana kazna.

Jednom, ne tako davno U ovoj zemlji svježe sagrađenih autoputova, dogodila se limena revolucija. Ceste su bile preplavljene novim automobilima, a retorika novim pojmovima. Pojmom leasing, donedavno znanim tek iz vica o gastarbajteru i njegovoj ženi, s lakoćom se služila cijela nacija. Svaka kuća koja je iole držala do sebe imala je barem dva automobila. Svaki od supružnika po jedan, a mora se nešto naći i za potomstvo. Svijet ostaje na njima. Moped pored automobila bila je česta pojava. Cijenom prihvatljiv, a spas za gradske gužve ili skok na kraće staze, do dućana ili kafića.

Testovi - Renault Megane

Položeni ispit zrelosti

Renault Megane 1,5 dCi Dynamique

Sad kad na tržište dolazi novi Golf sedme generacije mnogi će se automobili u klasi mjeriti upravo prema njemu. Neki će zaostajati u tehnološkim komparacijama, ali će većina biti u boljem položaju kad se gleda cijena.

Testovi - Citroën C4

Šarmer s japanskim pokrićem

Citroën C4 Aircross 1,8 HDi 4x4 Exclusive

Kao što je ljubiteljima automobila poznato, Citroen C4 Aircross je zapravo dobro zamaskirani Mitsubishi ASX. Dio je to suradnje PSA koncerna s Mitsubishijem. Već na prvi pogled moguće je uočiti koliko je francuski proizvod atraktivniji izvana od japanskoga i koliko mu ne odgovara racionalna i skromna japanska unutrašnjost istovjetna ASX-u na koju je samo apliciran jedan Citroenov logotip.

Testovi - Hyundai Elantra

Jedna, ali vrijedna

Hyundai Elantra 1,6 CVVT iLike

S Elantrom je Hyundai napravio još jedan dobar posao. Kompaktna limuzina ulazi u segment gdje će je uspoređivati s VW Jettom, Škodom Octavijom, Renault Fluenceom i sličnim automobilima te se tih usporedbi ne mora bojati.

Testovi - Opel Mokka

Kvalitetan suparnik

Opel Mokka

U svoju klasu Opel Mokka ne donosi revolucionarne novitete, ali će se zato probati nametnuti udobnošću u vožnji i luksuznijim interijerom.

Opel je odlučio ne propuštati priliku u segmentu malih/kompaktnih SUV-ova. Mokka je odgovor na dvije klase, onu Nissan Jukea i onu Nissan Qashqaija, premda je dimenzijama i prostorom ipak bliža prvom navedenome modelu. Ono što Mokku razdvaja od manjih konkurenata ipak je nešto više komocije u kabini te, mora se priznati, bolje i luksuznije uređenje iste.

Revija HAK

Revija 210 - studeni 2012.

Revija 210 - studeni 2012.

Reviju HAK možete preuzeti nakon prijave na članski portal Moj HAK