Sigurnost u prometu

Roditeljima nije važna sigurnost djece?!

Izvještaj s terena

Naša provjera koju smo proveli u tri grada: Osijeku, Rijeci i Zagrebu pokazala je da roditelji u gotovo 70 posto slučajeva ne prevoze djecu ispravno. Ovaj podatak doista zabrinjava i alarmira.

O statistikama nećemo, iako one govore o osjetnom smanjenju broja stradale djece u prometu u posljednjih nekoliko godina. Napomenut ćemo samo da većina djece danas stradava u automobilima. Dakle, ne kao pješaci ili biciklisti, nego u automobilima gdje su pod punom kontrolom svojih roditelja. To nas je i ponukalo na provjeru koje smo proveli u tri grada u Hrvatskoj krajem siječnja. Postavili smo si jednostavan zadatak: vizualno pored vrtića slučajnim odabirom utvrditi vežu li roditelji ispravno svoju djecu u automobilima.

Poboljšanja su nužna

Stradali u prometu

Godišnje izvješće Ministarstva unutarnjih poslova Republike Hrvatske o stanju sig-urnosti cestovnog prometa u 2012. godini ponovno je donijelo poboljšanje u odnosu na isto razdoblje iz 2011. godine. Statistika otkriva kako je lani bilo manje prometnih nesreća s poginulim i ozlijeđenim osobama te manje nesreća s materijalnom štetom, a i ukupne brojke poginulih te teško i lakše ozlijeđenih mnogo su bolje nego prije. Pitali smo prometne stručnjake što učiniti kako bi se taj broj smanjio još više.

Statistički pokazatelji o stanju sigurnosti cestovnog prometa već nekoliko godina u nizu slijede pozitivne trendove. Brojke, iako ponekad šture, otkrivaju da je u 2012. godini nastavljen trend smanjivanja broja prometnih nesreća s poginulim i ozlijeđenim osobama te smanjivanja broja nesreća s materijalnom štetom.

Uvedena doživotna zabrana upravljanja vozilom

Izmjene prekršajnog i kaznenog zakona

Zabrana upravljanja motornim vozilom može se izreći doživotno kada se s obzirom na ranija počiniteljeva teška kršenja prometnih propisa može očekivati da će i nakon proteka petogodišnjeg razdoblja postojati opasnost da počinitelj ponovno počni kazneno djelo protiv sigurnosti prometa.

Svakog čuda tri dana dosta. To bi se moglo reći i za novi Kazneni zakon, znate onaj koji je na snagu stupio 1. 1. 2013. godine i donio novo kazneno djelo “obijesnu vožnju”. Svaki medij koji iole drži do sebe dao si je truda i na široko informirao svekoliku javnost o tom djelu, sričući do u dah iste fraze, moglo bi se zaključiti. Nikome na um nije palo informirati vozače kako se po istom tom zakonu može ostati bez vozačke dozvole “zauvijek”. Doista zauvijek! Zabrana upravljanja motornim vozilom može se izreći doživotno kada se s obzirom na ranija počiniteljeva teška kršenja prometnih propisa može očekivati da će i nakon proteka petogodišnjeg razdoblja (pravilo je od 1 do 5 godina) postojati opasnost da počinitelj ponovno počini kazneno djelo protiv sigurnosti prometa.

Osiguranja

S EU dolazi i jeftinije auto osiguranje!

Konačno prava liberalizacija

U ove četiri godine tzv. kvazi liberalizacije premija automobilske odgovornosti u Hrvatskoj je iz godine u godinu rasla i dosegla prosječan iznos od 210 do 220 eura, a to znači da smo postali skuplji od nama sličnih zemalja kao što su Slovenija, Austrija, Mađarska, Češka, Slovačka i Poljska, a da ne govorimo o Rumunjskoj, Bugarskoj ili Srbiji - objašnjava dr. sc. Marijan Ćurković.

Evo napokon dobrih vijesti za sve vozače, odnosno vlasnike motornih vozila. Premije obveznih osiguranja u prometu bi nakon ulaska u Europsku uniju konačno trebale početi padati. Sigurno neće odmah 1. srpnja, ali sigurno čim na hrvatsko tržište stupe strani osiguratelji. Riječ je o nečemu što vozači čekaju već pune četiri godine. Naime, već je tada, 1. siječnja 2008. godine, na snagu stupio novi Zakon o obveznim osiguranjima u prometu koji je trebao osigurati potpunu liberalizaciju tržišta i pad cijena, no to se nije dogodilo.

Testovi

Tri pogleda na svijet

Honda CR-V, Mazda CX-5 i Suzuki Grand Vitara

Japanski SUV-ovi, dva nova i jedan veteran, i tri različite filozofije. Mazda se nameće dinamikom, Honda komforom i udobnošću, a Grand Vitara je pripadnik stare garde koja može i na težak off road izazov.

Možete SUV-ove smatrati pretjerivanjem u vremenu štednje sve dok vas ne uhvati golemi zimski snijeg. Kad su ceste pokrivene bijelim pokrivačem, a parkirališta zakrčena, trebat će vam mnogo više od automobila s prednjim pogonom da biste se izvukli iz nekih situacija. Za takve i slične probleme, ali i, iskreno rečeno, sve one kojima je draga i automobilska šminka, Honda i Mazda su predstavile nove CR-V i CX-5.

Društvene teme

Uvoz isplativ tek uz mnogo istraživanja

Rabljena vozila

Morat ćete sami raditi računicu. S novim Zakonom o posebnom porezu otvoren je prostor isplativom uvozu rabljenih automobila mlađih godišta, no nikako ne možemo govoriti o pravilu. Sve će ovisiti od slučaja do slučaja.

Dok tržište novih automobila životari i teško diše, ono rabljenih pomalo se budi, no situacija je daleko od idealne. Pritisnuti krizom građani prodaju osobne automobile u bescjenje, trgovce rabljenim vozilima muči nelojalna konkurencija, a uvozi se uglavnom automobilski otpad iz Njemačke i Italije. Takvoj situaciji nije pomogao ni postojeći Zakon o posebnom porezu na osobne automobile ili trošarini, posebno dio koji se odnosi na uvoz rabljenih automobila iz inozemstva.

Stvaranje panike odgovara mnogima

Zašto nas golica kraj svijeta

Svakih godinu-dvije Zemlji prijete neka davna predviđanja koja, kao što se vidi, pogrešno interpretiramo. Snimaju se filmovi o velikim meteorima koji prijete Zemlji, a nerijetko nas u umjetničkoj mašti poharaju i izvanzemaljci. Zašto je smak svijeta tako zanimljiva tema i zašto nas njime straše?!

Preživjeli smo, eto, još jednu veliku najavu smaka svijeta 21. prosinca 2012. i zaželjeli si sve najbolje u novoj godini. Pa iako se “kraj svijeta”, koji se navodno trebao dogoditi prema kalen-daru Maja, pokazao kao još jedna lažna uzbuna, svijet će bez sumnje ubrzo naći neki novi datum ili će biti snimljen još jedan film apokalipse u kojem svijet propada, a poslije njega ostaje neki čudni postapokaliptični poredak.

Mogućnosti nisu iste za sve

Jednakost pred zakonom

Zakon o kaznenom postupku istrage je prepustio državnom odvjetništvu. Po tome odvjetnici više nemaju pristup vještačenju, osim kada je već gotovo, niti saslušanju svjedoka. Dakle, ja bih sada paralelno za svojega klijenta trebao voditi odvjetničku istragu te saslušavati svjedoke obrane i provoditi vještačenje, a za to klijent treba imati financijske mogućnosti - kaže odvjetnik Branko Šerić.

Priča je već, nažalost, poznata. Ivan Primorac (17) i Marko Leko (22) sinovi su hrvatskih tajkuna koji su, odmah na početku vozačke karijere, usmrtili ljude. Njihove nesreće zavile su u crno četiri nesretne obitelji čija su djeca praktički bili vršnjaci spomenutih. Na ova tri tužna slučaja koja su posljednjih nekoliko godina punila stupce crnih kronika u gotovo svim hrvatskim medijima, 7. srpnja 2012. godine nadovezao se i Dejan Maćešić (43), bogati suvlasnik tvrtke One2Play, koji je pod utjecajem alkohola u gluho doba noći ubio motociklista Sinišu Smiljanića.

Mali-veliki ljudi iz susjedstva

Oni su učinili nešto posebno

Velika djela možda nisu suđena baš svakome, ali prvi preduvjet da ih učinimo donosi svijest da se u čovjeku kriju snaga i volja koje ga mogu natjerati i na sasvim nesvakidašnja postignuća. Naši su sugovornici to shvatili na vrijeme i učinili su veliki korak za - sebe .

Alessandro Zanardi cijelog je života vozio utrke. Bio je dobar, jako dobar, stigao je do Formule 1, a vozio je i u američkoj seriji Indy. Život vrhunskog vozača auto utrka vodio je kako i treba, punim plućima, sve do jednog kolovoškog dana 2001. godine. Nesretan splet okolnosti na njemačkom Lausitzringu prouzrokovao je strahovitu nesreću u kojoj je Zanardi izgubio obje noge te se njegovo preživljavanje, jer mu je u tijelu ostalo manje od litre krvi, smatra čudom.

Naše želje i potrebe nisu važne

Živjeti da bi drugima bilo bolje

Malo je ljudi spremno u potpunosti se posvetiti isključivo dobrobiti drugih. Heroji naše priče iz SOS dječeg sela Lekenik i franjevačke misije u Ruandi čine upravo to. Oni su svoje vrijeme, emocije i život uložili kako bi bezrezervno pomagali drugima i zato ih treba posebno cijeniti .

Bilo je rano subotnje popodne kada smo došli u selo Lekenik, na pola puta između Zagreba i Siska, gdje su u siječnju prije 20 godina u prvo SOS dječje selo u Hrvatskoj počela živjeti djeca bez odgovarajuće roditeljske srbi. Od tada je 300 djece odraslo u Lekeniku, najčešće od male dobi pa do kraja osnovne škole kada odlaze u jednu od pet SOS zajednica mladih u većim, gradskim sredinama kako bi im srednje škole bile bliže. Te je oblačne subote SOS dječje selo bilo tiho. Igrališta su još bila prekrivena snijegom i tek je pokoje dijete od njih 71, koliko ih sada tu živi, brzalo prema nekoj od 15 obiteljskih kuća u kojima žive. Bilo je vrijeme ručka.

Gastronomija

Riblji meni za uživanje

Gastronomija

Nakon teških zimskih jela, naš vam je kuhar pripremio nešto drugačije - jednu riječnu i jednu morsku ribu, pohanu i napravljenu u ukusnom umaku. Probajte pripremiti ove specijalitete kako biste se odmakli od kulinarske rutine

Intervjui

Najljepše suradnje su mi dolazile neočekivano

Marija Škaričić, glumica

Radim na Akademiji dramske umjetnosti i odnedavno sam stalno zaposlena, istražujem i nastojim uputiti buduće glumce kako da se najprirodnije sami sa sobom snađu u poslu koji su izabrali. Tu avanturu i sama još prolazim, samo sam za razliku od njih neke stvari već riješila. Bliski su mi studenti i mogu ih razumjeti.

Nakon brojnih sjajnih velikih i malih uloga, od svojih početaka, preko Blagajnice, Gospođice, Majke asfalta i mnogih drugih, Mariju Škaričić na velikom ekranu upravo imamo prilike gledati u Svećenikovoj djeci Vinka Brešana. Od prve glavne uloge, one u filmu Ta divna splitska noć, pa do danas, ostvarila je zavidnu, pretežno filmsku karijeru tijekom koje je osvajala važne nagrade i priznanja, uključujući Zlatnu arenu i dva Srca Sarajeva, a 2011. je uvrštena i među deset najboljih mladih europskih glumaca u izboru Shooting stars u sklopu Berlinskog festivala.

Ostalo - Pravni savjeti

Led s tuđeg krova manje je bolan

Pravni savjeti

Svaki grad ima svoju Odluku o komunalnom redu. U njoj na jasan i nedvojben način, u pravilu, piše kako je o uklanjanju snijega i leda s krova brigu dužan voditi vlasnik zgrade.

Svake godine ista priča. Svake zime iznenadi nas snijeg. Svakog ljeta nitko se ne može načuditi visokim temperaturama, sušama ili požarima. Istodobno su svima puna usta projekata sa zelenim predznakom. Živjeti s prirodom i na prirodan način tako je in i pomodarski. U naravi se to svede na termin kontroli-ranih uvjeta. Sve u granicama idiličnih, romansiranih, pitores-knih prizora s razglednica. Zar život s prirodom ne znači i život sa snijegom u količini većoj od planirane?

Testovi - Renault Grand Scenic

Putnik na duge staze

Renault Grand Scenic 1,6 dCi Bose Edition

Renault je s prvim Scenicom praktički izmislio kla-su kompaktnih monovolumena. U međuvremenu se pojavila i konkurencija (nerijetko i bolja), pa se prednost Renaultova vizionarstva izgubila. Treću generaciju Scenica pratili su oprečni glasovi, nekima se sviđala, a ne-kima nije. S posljednjim facelifitingom Renaultovi su diza-jneri ipak uspjeli pomalo konzervativnu liniju unaprijediti i poboljšati. Uz male izmjene sad je Scenic, odnosno testirani Grand Scenic mnogo atraktivniji.

Testovi - Kia Sportage

Lijepo ga je voziti i gledati

Kia Sportage 2,0 CRDi Urban AWD Dynamax

Nedavno se pojavila vijest da je dizajner Kie Peter Schreyer postao predsjednikom te tvrtke. Uspon velikog dizajnera koji je Volkswagenovo gnijezdo zamijenio korejskim dovoljno govori o njegovu radu, a on je uostalom vidljiv i na Kii Sportage. U nekoliko poteza Schreyer je izmijenio percepciju o o tom korejskom brendu kao o vizualno neatraktivnom.

Testovi - Toyota GT86

Japanska lekcija

Toyota GT86 Sport

Čudni su putevi Toyotini - godinama nas ovaj japanski div zasipa modelima koji igraju na sigurno, kvalitetnima, ali vizualno suzdržanima. I onda, gotovo kao grom iz vedra neba, dojuri GT86, nastao u kooperaciji sa Subaruom. GT86 nije za svakoga, u njemu će moći uživati samo najzagriženiji i najiskusniji vozači, ali je primjer kakav je automobil moguće napraviti kad se njegova konstruiranja uhvati jedan (ili dvojica) ozbiljan proizvođač.

Testovi - Škoda Octavia

Dobar kućni odgoj

Škoda Octavia 1,6 TDI

Treća generacija češkog kompakta još je štedljivija, prostranija, ali i promišljenija nego prije.

Od svih kompaktnih automobila nastalih na novoj Volkswagenovoj MBQ platformi, Škoda Octavia je najkorisnija. Bila je to i u prethodne dvije inkarnacije, a to je i sada. Njezina formula za uspjeh u velikoj Volkswagenovoj štali nisu brze noge, nego upornost i kapacitet pluća.

Revija HAK

Revija 213 - veljača 2013.

Revija 213 - veljača 2013.

Reviju HAK možete preuzeti nakon prijave na članski portal Moj HAK