Sigurnost u prometu

Mala cijena za veću sigurnost

Brzo provedive mjere za smanjenje broja stradalih u prometu

Kada se govori o smanjenju broja stradalih na cestama, u fokusu se često nađu tehnologije čija bi primjena u vrlo kratkom vremenu dovela do značajnih poboljšanja i efikasnih rješenja prometnih problema. Damir Novak, voditelj Odjela prometne preventive u HAK-u, objasnio nam je može li 10 mjera koje primjenjuju širom svijeta pokazati svoju učinkovitost i na našim cestama.

Prometna rješenja koja u cijelom svijetu značajno smanjuju broj prometnih nesreća nisu nepoznanica ni hrvatskim vozačima.

Zašto ne poštujemo razmak?!

Terenska provjera: razmak između vozila

Rezultati su loši jer većina vozača iz nekog razloga vozi preblizu automobilu, autobusu ili kamionu ispred njih. Pravilo dvije sekunde se ne poštuje, a zbog toga su česte i prometne nesreće. Na jednom mjestu gdje smo mjerili 204 vozača nije poštovalo predviđeni razmak, a samo 114 jest.

Vozite li deset metara od drugog vozila pri brzini od 80 km/h vjerojatno nećete biti kažnjeni, ali tada svjesno ulazite u rizik. Vozilo ispred vas može naglo zakočiti, možda ćete baš u tom trenutku posegnuti za funkcijskom tipkom u automobilu i svrnuti pogled s ceste. Premalen razmak i prekasna reakcija kobna su kombinacija te je posljedica neizbježna prometna nesreća s velikom materijalnom štetom i, uz mnogo sreće, samo s lakšim ozljedama. 

Testiranja

Zagreb u europskom prosjeku

Eurotest: javne garaže

Većina od 60 javnih garaža testiranih unutar EuroTest programa zaštite potrošača u 15  europskih gradova nije se predstavila u dobrom svjetlu. Nije zabilježena ni jedna ocjena jako dobro, samo deset nominiranih ocijenjeno je ocjenom dobro, 39 garaža je jedva dobilo mršavu ocjenu prihvatljivo, devet su ispitivači ocijenili loše i dvije jako loše.

Hrvatski autoklub jedan je od 18 nacionalnih autoklubova udruženih u EuroTest, a od 2004. godine u Hrvatskoj je proveo 29 istraživačih projekata sustavno provjeravajući sigurnosne elemente i kvalitetu cestovne infrastrukture te kvalitetu i cijenu usluga za motorizirane građane ili pojedine urbane sustave.

Testovi

Igre oko prijestolja

Renault Scenic dCi 110 Dynamique Energy, Citroen C4 Picasso e-HDi 115 Intensive i Ford C-Max 1,6 TDCi Titanium

Klasa kompaktnih monovolumena nadopunjena je novim C4 Picassom. Prostor, dizajn, udobnost i vrhunske vozne osobine - svaki od ovih automobila na testu se ističe u nekoj od kategorija, ali treba priznati da su sva tri vrlo dobra.

Kad se nakon što ste vratili sva tri automobila počešete po glavi i još ne znate kako biste doista diferencirali konkurente, onda doista imate problem. Slobodno se može na osnovu svega zaključiti da su Renault Scenic, Citroen C4 Picasso i Ford C-Max vrh klase kompaktnih monovolumena govori li se o kraćim verzijama s pet sjedala. Krajnjem korisniku to bi značilo mnogo: štedljivu vožnju, udobnost i mogućnost da prijeđu stotine kilometara ne umorivši se te vrlo dobre i odlične vozne osobine koje će najviše znati cijeniti vozači. 

Društvene teme

Za svoja prava treba se boriti

Trikovi s jamstvima za automobile

Sreća za prodavače je da većina kupaca ne zna dovoljno o svojim pravima pa ni ne prepoznaju trenutak kad su im uskraćena. Također, treba priznati kako sporne situacije ne nastaju samo zbog želje prodavača da izigra kupca. Često su uzrok nesporazuma nerealna očekivanja kupaca.

Jamstveni rokovi možda nemaju prodajnu i marketinšku snagu dizajna automobila, imidža ili akcijske cijene, no daleko od toga da ne mogu biti prevaga i dobar argument za kupnju. što ustvari dobivamo jamstvom? Ukratko, ugovornu i zakonsku obvezu da će u jamstvenom roku svaki kvar ili nedostatak na automobilu koji nije izazvan nepažnjom ili neodgovarajućim rukovanjem korisnika biti otklonjen na trošak proizvođača ili prodavača u punom iznosu.

Zašto tolike naše tvornice zjape prazne?

Prazni i sablasni pogoni

Neki su kod nas govorili da ne bismo dobili rat da nije bilo privatizacije. Mislim da je to potpuno pogrešno. Kad je ugrožena opstojnost naroda, logično je okupljanje pod jedan barjak - kaže prof. Luka Brkić

U Hrvatskoj je u posljednjih dvadesetak godina propalo mnogo tvornica. Rat, prijelaz iz socijaliz-ma u kapitalistički sustav, tajkunska privatizacija i mutna pretvorba donijeli su svoje. I zadnjih godina propadala su nekad uspješna proizvodna poduzeća, dovoljno se sjetiti agonije zagrebač-kog Kamenskog i njegovih radnica. Poslije njih gradom su marširale očajne djelatnice DTR-a. Lista je, nažalost, duga, tragična i optužujuća.

Socijalna prava kao dio kulture

Švedski i Hrvatski socijalni model

Bilo bi lijepo u ovom slučaju učiti od najboljih jer je Švedska doista primjer. U Hrvatskoj takva socijalna prava možemo samo sanjati jer je prilično izvjesno da generacijama nećemo dostići tu razinu društvenog i gospodarskog razvoja.

 

Zamislite državu u kojoj prosječan bračni par, s prosječnim primanjima, bez problema može sebi priuštiti trosoban stan, vikendicu, automobil i odmor u inozemstvu svakog ljeta. Supružnici se godišnje moraju odmarati minimalno pet tjedana, a ako dobiju dijete, uz novorođenče mogu, kumulativno gledano, provesti 480 dana, pri čemu tijekom cijelog tog vremena primaju oko 80 posto plaće. U slučaju da je dijete lošijeg zdravlja, roditeljima je godišnje na raspolaganju 120 slobodnih i plaćenih dana.

Pozor, vaše podatke svi vide!

Smanjeni osobni prostor

Definitivno privatnost u tradicionalnom smislu više ne postoji pa je iznimno značajno osmisliti i postaviti kvalitetan i neovisan nadzor nad svima koji posjeduju naše podatke, ali i nad onima koji su ih temeljem raznih zakona ovlašteni koristiti.

Poslovno ste u Bukureštu i dok provjeravate red vožnje javnog prijevoza, na internetu iskaču obavijesti o kazališnim predstavama i jazz koncertima u tom gradu, baš ono što vas inače zanima. Rezervirate smještaj u Parizu i odmah vam stižu reklame o ponudi u dućanima u koje znate zalaziti kada ste u tom gradu.

Skidam šišmiše po kućama

Neobična zanimanja

Trebate li posrednika u nalaženju životnog partnera, nekoga tko će vam otvoriti bravu ako su vam s druge strane ostali ključevi ili osobu koja će ukloniti šišmiša iz vašeg stana? Oni su tu...

Kaže se da će se mnoga djeca koja se danas rode baviti poslom koji još ne postoji. Sve to zahvaljujući stalnom i sve bržem napretku ljudskog roda. Ipak, ima i danas neobičnih poslova, onih koji nam rijetko padnu na pamet ili nismo ni čuli za njih. Takvih egzotičnih zanimanja posebno je mnogo na Zapadu, prvenstveno u Americi, ali i kod nas ima zanimljivih ljudi koji se bave nečim što radi malo tko ili nitko.

Dugotrajna vožnja oštećuje kralježnicu

Medicina

Kada je riječ o sjedenju u automobilu, stručnjaci kažu kako kralježnica treba biti pod pravim kutem, a mora se povesti računa da se u sjedalo ne zaliježe kako to mnogi čine.

Sjedilački način života danas je poprimio epidemijske razmjere i postao izravni neprijatelj ljudskom tijelu koje je stvoreno za kretanje, a ne za pretjerano sjedenje, vožnju automobilom i sl. Potonje nezdrave aktivnosti uvelike ugrožavaju kralježnicu, stup čovjekova organizma, koja uslijed takvog sustavnog nekretanja slabi uključujući i mišiće koji nas nose. Tjelesna aktivnost i zdravlje izravno su povezani, upozoravaju liječnici pa je prakticiranje tjelovježbe bez obzira na to o kojoj  je dobnoj skupini riječ - nužno.

Gastronomija

Obična riba na neobičan način

Gastronomija

Da biste pripremili ribu, ne morate uvijek prolaziti istu proceduru s pečenjem na tavi ili pohanjem. S oslićem i brancinom možete biti kreativni i ispeći ih u pećnici.

Intervjui

Svjetska prvakinja s morskom bolešću

Tina Mihelić, jedriličarka

Jedrim u samcu jer nije lako naći nekoga tko je spreman toliko se odricati za jedrenje te imati iste želje i istu količinu volje. Tako zapravo i nemam puno izbora, to je jedina klasa koja mi preostaje - kaže Tina Mihelić, svjetska jedriličarska prvakinja u klasi Laser Radial

U moru mahom nelijepih vijesti koje nas u posljednje vrijeme bombardiraju s novinskih naslovnica, jedna nas je ne samo ugodno iznenadila, nego i posebno razveselila. Posljednjeg dana Svjetskog prvenstva u jedrenju u kineskom Rizhaou Hrvatska je dobila prvu žensku seniorsku svjetsku medalju uopće.

Ostalo - Pravni savjeti

Muke po leasingu

Pravni savjeti

Vi vozite automobil na leasing, vi njime činite prekršaje, vi za njih i odgovarate - no primjeri iz prakse pokazuju da ne mora uvijek biti tako.

Jeste li spremni pratiti nove trendove, usvajati nova znanja i prilagođavati se brzo rastućim promjenama? Pitanje od kojeg vas u tili čas prostrijeli bol u čeonom režnju ne čini se tako mučnim i tegobnim ako osvijestite koliko ste novih termina tijekom posljednjih deset godina učinili sastavnim dijelom svog rječnika. Kao da su tamo oduvijek postojali, a nisu. Leasing! Prosječnom vozaču na ovim prostorima prije dvadeset godina ta je riječ bila strana i čudna. Sad je rabite s lakoćom. Možete li vjerovati da je prvi Zakon o leasingu u ovoj zemlji donesen tek 2006. godine.

Testovi - Toyota Yaris

Dolaze hibridna vremena

Toyota Yaris HSD Luna+

Donedavno biste na spomen Toyotina hibrida samo odmahivali rukom i gledali u drugom smjeru. Bili su to skupi automobili kojima nije išla na ruku inertnost države koja kroz poreznu politiku nije honorirala čišće automobile. S manjim trošarinama i Yaris hibrid je postao atraktivan jer u ovoj inačici stoji 112.900 kuna, što je vrlo povoljno uzme li se u obzir tehnologija, oprema, a u krajnjem slučaju i niska potrošnja koja je na testu u mješovitim uvjetima bila oko 4,8 litara.

Testovi - Peugeot 208

Sprinter i dugoprugaš

Peugeot 208 GTi

Od automobila koji nosi naslijeđe legendarnog 205 GTi uvijek se mnogo očekuje. Novi 208 vrlo je dobar automobil, a njegova najsnažnija verzija GTi pokušava biti i više od toga te uglavnom u tome uspijeva. Stvar je samo kako shvatiti 208 GTi? Kao neki tvrdokorni sportski automobil ili kao sportsko, šminkersku krstaricu?

Testovi - Subaru Outback

Istinska vrijednost

Subaru Outback 2,0D Lineatronic Trend

Kad se piše o Subaruima, često se napominju sasvim pogrešne vrijednosti, poput tvrde plastike u unutrašnjosti ili dizajna. Što se plastike tiče, tamo gdje naslanjate ruke, ona je mekana, a iznad instrumentne ploče je tvrda. Zašto bi tamo trebala biti mekana plastika? Zato što je to pomodno i tako imaju svi, što je, zapravo, velika glupost. Automobil nećete nježno milovati, nego njime upravljati. Što se dizajna tiče, to je subjektivna procjena i o njoj je teško rasuđivati. Nama se sirovi terenski izgled Outbacka čak i sviđa - povišeni karavan ukrašen terenskim dodacima izgleda moćno, a i unutrašnjost je solidno uređena.

Revija HAK

Revija 222 - studeni 2013.

Revija 222 - studeni 2013.

Reviju HAK možete preuzeti nakon prijave na članski portal Moj HAK