Eko-vožnja
Osnovni cilj eko-vožnje jeste smanjenje potrošnje goriva i smanjenje emisije ispušnih plinova.
Zašto eko-vožnja?
EKO vožnja iz razloga jer je to jedan moderni, novi stil vožnje a temelji se na povećanju brige o svijesti očuvanja okoliša. U tom smislu EKO vožnja omogućuje prije svega uštedu u potrošnji goriva, a ako to gledamo u današnjim financijskim uvjetima onda su očiti benefiti i koristi od primjene eko stila vožnje. Kako bi smo mogli govoriti o EKO stilu vožnje onda promatrajmo taj segment sa dva aspekt: prvi aspekt je onaj koji se odnosi na samu tehniku vožnje, a drugi aspekt je onaj koji se odnosi na osobnost, odnosno na razmišljanje i na povećanje svijesti tijekom upravljanja automobilom u svakodnevici.
U tom smislu, kada je riječ o tehnici vožnje, postoje upute i pravila koja se koriste prilikom eko stila vožnje a svode se prije svega na nježnost/umjerenost prilikom rada s papučicom gasa, prilikom mijenjanja brzina – vožnja u višoj brzini sa nižim brojem okretaja, održavanjem kontinuirane brzine i posebno izbjegavanje naglih ubrzavanja, naglih usporavanja ili kočenja i naravno ono što je vrlo važno a to je vožnja prema prometnim propisima s poštivanjem ograničenja brzine. U konačnici takav stil vožnje omogućuje ugodnu vožnju, vožnju bez stresa i agresivnosti, i u konačnici sigurniju vožnju koja će doprinjeti smanjenju broja prometnih nesreće. Drugi aspekt je osobnost, odnosno povećanje svijesti građana, gdje je HAK kao nacionalna udruga građana koja između ostaloga mora brinuti i brine o sigurnosti cestovnog prometa a samim tim i o ekologiji gdje HAK želi potaknuti naše građane da povećaju svijest i brigu u očuvanju okoliša, a eko vožnja i smanjenje potrošnje goriva je jedan od najboljih i najučinkovitijih načina koji može u vrlo kratkom razdoblju i s vrlo malo edukacije dati rezultate. Dakle, cilj je da svaki vozač pronađe sebe i da kada sjedne u automobil počne razmišljati kako upravlja svojim automobilom.
Kako uštedjeti eko-vožnjom
- Pravodobno planirajte svoje putovanje
- Izbjegavajte zagrijavanje motora prije polaska
- Izbjegavajte rad motora u neutralnom hodu
- Čim prije mijenjajte u višu brzinu
- Vozite pri niskom broju okretaja motora
- Ubrzavajte i usporavajte nježno i kočite pravovremeno
- Izbjegavajte nagla kočenja
- Što je moguće češće kočite motorom
- Koristite dodatne uređaje i opremu u automobilu (pokazivač broja okretaja, putno računalo, tempomat, ekonometar, ograničivač brzine...)
- Racionalno koristite klima uređaj u vozilu
- Uklonite nepotreban teret s krova automobila
- Tijekom vožnje predviđajte odvijanje prometa
- Redovito provjeravajte propisani tlak zraka u gumama
Da ekološki način vožnje može donijeti još veće uštede, pokazuje i izračun djelatnika programa Ujedinjenih naroda za razvoj (UNDP) koji su sudjelovali u kampanji Učinimo aute zelenima. Prema tom izračunu, automobil koji u prosjeku troši 7,04 litre goriva na 100 prijeđenih kilometara, zelenom vožnjom, primjerice, provjerom pritiska u gumama, racionalnim korištenjem klima-uređaja, umjerenom brzinom vožnje te smanjenjem tereta u vozilu, potrošnju goriva može smanjiti i za 2,11 litara, odnosno za čak 30 posto!
Prednosti eko-vožnje
- Smanjenje potrošnje goriva do 10% bez značajnijeg povećanja vremena putovanja
- Ušteda novca
- Smanjenje emisije CO²
- Ugodna vožnja
- Smanjenje stresa i agresivnosti
- Poštivanje prometnih propisa
- Vožnja bez novčanih kazni
Probne vožnje na jarunu
Imali smo probne vožnje koje su pokazale iznimno zadovoljavajuće rezultate. Na stazi na Jarunu koja je dugačka 6,3 kilometara prezentirali smo pokusne vožnje u kojima se pokazalo da u odnosu na recimo "slobodni" stil vožnje, eko stil vožnje donosi očite uštede. Primjerice za jedan krug ušteda je iznosila i do 0,5 litara. Kada se to promatra u litrama na 100 kilometara uštede su od 18 do 50 posto, odnosno od 1,73 € do 6,64 € na 100 kilometara. S ovakvim smo podacima željeli da naši ovlašteni ispitivači prvo sa građanima provedu jedan krug i prate njihovu slobodnu vožnju tj. njihov stil vožnje. Nakon toga su im dali kratka objašnjenja i upute te naglasiti koja su to pravila kojih se moraju pridržavati prilikom drugog kruga eko vožnje. Onda su im dali priliku da naprave isti krug u kojem su na putnom računalu mjerili vrijeme i potrošnju goriva te građanima prezentirali kolika im je bila ušteda u gorivu, te na taj način uvjerili građane u sve koristi eko-vožnje sa željom da se nastavi takav stil i u svakodnevnoj vožnji. To je najbolji doprinos očuvanju okoliša i smanjenju potrošnje goriva a ono što je za naše građane u današnje vrijeme izuzetno važno je ušteda u novčanim iznosima za gorivo. Na kraju istaknimo da eko vožnja donosi više kilometara s manje goriva uz poboljšanje kvalitete života jer nema stresnih situacija.
Nakon odvezenog prvog kruga «slobodnim» stilom Mato Duspara je poslušao savjete ispitivača HAK-a te u ih primjenio u drugom krugu. "Bitno je da se brzine mjenjaju u nižim okretajima a to je kod dizelaša pri 1 800 okretaja, dok kod benzinaca brzinu treba mijenjati do 2 500 okretaja. Uz to treba lagano usporavati i ubrzavati također do navedene brojke okretaja" - riječi su koje je nakon prvog kruga istaknuo Bečirović i rezultati su se pokazali u drugom eko-krugu.
Uštede koju je ostvario u samo jednom krugu od 6,3 kilometra bila je oko 30 posto ili preneseno u iznos na 100 kilometara Duspara bi uštedio 3,25 € ili 3,1 litu goriva. Vremenski gledano za prvi krug mu je trebalo 9,5 minuta dok je u drugom krugu s eko vožnjom potrošio samo minutu i polo više tj. 11 minuta."Ovo je odlična akcija i po mom mišljenju bi trebalo sve mlade vozače provesti kroz ovakva dva kruga po Jarunu, jer oni su ti koji brzo voze od semafora do semafora dok mi stariji ipak više razmišljamo i kroz iskustvo, koje je kod mene veliko jer sam 42 godine vozač, znamo da se defanzivnijom vožnjom može uštedjeti" istaknuo je Mato Duspara nakon odvožena dva kruga na Jarunu.