Provedba međunarodne akcije "Desetljeće sigurnosti cestovnog prometa" smanjila smrtnost na hrvatskim cestama
Objavljeno: 11.5.2012.
Danas se obilježava prva obljetnica pokretanja međunarodne akcije Desetljeće sigurnosti cestovnog prometa kojeg na globalnoj razini vode Ujedinjeni narodi, Svjetska zdravstvena organizacija i Svjetska automobilistička organizacija (FIA), a u Hrvatskoj je provode Ministarstvo zdravstva i socijalne skrbi u suradnji s Uredom Svjetske zdravstvene organizacije u Hrvatskoj, Hrvatskim zavodom za javno zdravstvo i Hrvatskim autoklubom (HAK).
Cilj globalne akcije je zaustavljanje porasta broja smrtno stradalih u prometu na svjetskoj razini, čime bi se u deset godina u svijetu spasilo pet milijuna života. U Hrvatskoj, pokazuju najnovije brojke, godišnje u cestovnim nesrećama život izgubi više od 400 ljudi pa je do kraja 2020. godine cilj prevenirati više od 200 nepotrebnih pogibija u prometu godišnje. Procjena je svjetskih stručnjaka da stradavanje jedne osobe u prometu izaziva neposredne i posredne štete po društvo i do milijun eura zbog čega je visok broj stradalih u prometu postao i ozbiljan javnozdravstveni problem, problem nejednakosti i siromaštva na čijem rješavanju angažirano rade mnoge vlade u svijetu uz pomoć stručnjaka i civilnog sektora.
U sklopu međunarodne akcije „Desetljeće sigurnosti cestovnog prometa“ HAK je u proteklih godinu dana realizirao niz aktivnosti posvećenih edukaciji i povećanju sigurnosti na domaćim cestama.
HAK-ovi su stručnjaci dali veliki doprinos u definiranju sadržaja i ciljeva Nacionalnog programa sigurnosti cestovnog prometa RH za razdoblje od 2011. do 2020. godine, krovnog dokumenta i platforme za podizanje razine sigurnosti cestovnog prometa u koji su implementirane strateške aktivnosti i ciljevi globalne inicijative. Nacionalni program sigurnosti cestovnog prometa usvojila je Vlada RH, a za nositelja programa odredila je MUP.
Od aktivnosti HAK-a u sklopu međunarodne akcije u proteklih godinu izdvaja se izrada prve cjelovite mape rizika na hrvatskim prometnicama koju je HAK izradio sukladno protokolima međunarodnog EuroRAP projekta. Mapom rizika HAK je obuhvatio 3.412 kilometara najprometnijih hrvatskih autocesta i državnih cesta te je napravljena procjena razine sigurnosti na svim dionicama tih prometnica. Evaluacija sigurnosti na domaćim prometnicama prema međunarodnim standardima pokazala je da je stanje prometnica, posebice državnih cesta, u Hrvatskoj porazno. Time je HAK s jedne strane upozorio vozače na nužnost opreznije vožnje na rizičnim prometnicama, a s druge nadležne vlasti na nužnost većeg ulaganja u održavanje i razvoj prometnica, te im ponudio svoju stručnu savjetodavnu pomoć.
„Na upravo dovršenoj godišnjoj konferenciji FIA-e u Beogradu naglašeno je kako će istraživanje i djelovanje na sigurnost i smanjenju stradavanja u cestovnom prometu obilježiti sljedećih 20-ak godina ove organizacije i njenih članica, među kojima je HAK“, komentirao je predsjednik HAK-a g. Ivo Bikić.
Hrvatska je napravila pozitivne pomake u povećanju sigurnosti na cestama, ali još zaostajemo za europskim prosjekom. Najnovija usporedna statistika kaže da je Hrvatska brojem smrtno stradalih na cestama od deset na 100.000 stanovnika i dalje lošija od europskog prosjeka od sedam stradalih na 100.000 stanovnika. U proteklih deset godina na hrvatskim je cestama smrtno stradalo 5.819 osoba, teže ih je ozlijeđeno više od 40.000, a lakše još 160.000. No trend povećanja sigurnosti je pozitivan kada uzmemo u obzir da je prije svega nekoliko godina, 2008. godine, brojka stradalih na cestama na sto tisuća stanovnika bila 15.
Broj poginulih na hrvatskim cestama u proteklih je deset godina smanjen sa 647 poginulih u 2001. godini na njih 415 u 2011. godini. U 2011. godini je u odnosu na godinu ranije broj smrtno stradalih smanjen za 2,5 posto. Brojke u prva tri mjeseca pokazuju nastavak pozitivnog trenda – u odnosu na 86 poginulih u prvom tromjesečju 2011. godine, u prva tri mjeseca ove godine ta crna brojka je pala na 54 stradalih.
Ovi podaci jasno pokazuju da su napori koji se ulažu u edukaciju i prevenciju isplativi i da s njima treba nastaviti.
Zbog toga će HAK ove godine pokrenuti novi program edukacije djece vrtićke dobi pod nazivom „Vidjeti i biti viđen“. Program i licenca za njegovu provedbu preuzeti su od austrijskog autokluba gdje godinama daje odlične rezultate u prevenciji stradavanja najmlađih sudionika u prometu, a u sklopu njega je HAK nabavio modele automobila pomoću kojih će djeca praktično učiti o korištenju nogostupa, prelasku ceste, raskrižja, propisnom i pravilnom korištenju pojasa te prometnim rizicima. Program kreće najesen, a HAK-ovi posebno educirani stručnjaci će ga provoditi u dječjim vrtićima diljem Hrvatske.
HAK će ove godine nabaviti i dva posebna simulatora prevrtanja i kočenja kojim će od jeseni obilaziti sve veće gradove u Hrvatskoj i građanima omogućiti da se u kontroliranim uvjetima osobno uvjere u moguće fatalne posljedice prebrze i neoprezne vožnje ili vožnje bez upotrebe zaštitnog pojasa u automobilu.
HAK uz nove projekte i dalje provodi čitav niz edukativnih projekata koji zahvaćaju osnovnoškolce (Sigurno i vješto u prometu za djecu od 6 do 8 godina, državno natjecanje Sigurno u prometu za djecu od 10 do 12 godina), srednjoškolce (Sekunda koja mijenja život za mlade od 16 do 18 godine) pa do edukacije o sigurnosti u autoškolama, edukacije profesionalnih vozača u ekološkoj vožnji i sl.
Kroz HAK-ove radionice i programe prošlo je nekoliko desetina tisuće djece i odraslih, a statistike o povećanju sigurnosti na hrvatskim prometnicama pokazuju da je taj posao itekako urodio plodom.
Više informacija o akciji Desetljeće sigurnosti cestovnog prometa dostupno je na: desetljece.hak.hr ili: www.who.int/roadsafety/decade_of_action/en/index.html