Prateći uslužni objekti na hrvatskim autocestama ponovo na vrhu

Rezultati istraživanja pratećih uslužnih objekata na europskim autocestama

Objavljeno: 21.6.2012.

Hrvatski autoklub objavio je danas rezultate istraživanja sigurnosti i kvalitete pratećih uslužnih objekata na autocestama provedenog u sklopu međunarodnog programa procjene EuroTest. Predstavljanje rezultata istraživanja održano je u prostorijama Hrvatskog autokluba u nazočnosti predstavnika Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, Ministarstva unutarnjih poslova, Hrvatskih autocesta, Autoceste Rijeka-Zagreb, Autocesta Zagreb -Macelj te drugih relevantnih domaćih institucija.

Istraživanje u organizaciji partnerskih nacionalnih autoklubova su početkom 2012. proveli stručnjaci njemačkog instituta „Knapp quality solutions“, specijaliziranog za sustave upravljanja kvalitetom u turističkom sektoru, a uzduž glavnih europskih prometnih pravaca u Njemačkoj, Italiji, Francuskoj, Austriji, Španjolskoj, Nizozemskoj, Švicarskoj, Belgiji, Luksemburgu, Hrvatskoj, Sloveniji, Češkoj i Srbiji. Prateći uslužni objekti su testirani po dva puta, u različite dane, kako bi dobili objektivnu ocjenu. Sve značajnije prometnice obuhvaćaju odmorišta sa ili bez dodatnih sadržaja, pri čemu su područja sa dodatnim sadržajima poznata kao prateći uslužni objekti, a fokus ovogodišnje inspekcije bile su potrebe prosječne obitelji sa djecom na proputovanju prema mjestu za odmor.

Glavni tajnik HAK-a, g. Zvonko Šmuk rekao je: „Prateći uslužni objekti na autocestama predstavljaju dio cestovne infrastrukture koji je posebno značajan tijekom turističke sezone. Uz naše vozače i članove HAK-a, oko 90 posto stranih turista u Hrvatsku dolazi cestovnim prometom te je važno s kakvom se infrastrukturom susreću“. Dodao je kako je turistima, po provedenim istraživanjima, najvažniji čimbenik u odabiru destinacije – sigurnost, na što značajno utječu cestovna sigurnost i kvaliteta usluga. „HAK stoga sustavno radi na povećanju sigurnosti u cestovnom prometu i testiranju turističke i cestovne infrastrukture, čime najbolje štiti interese domaćih i inozemnih vozača“, rekao je g. Šmuk.

U sklopu EuroTest programa, HAK je dosad sudjelovao u više sličnih testiranja. Godine 2007. Tesitrani su prateći uslužni objekti na autocestama, 2009. je napravljena procjena kvalitete i sigurnosti odmorišta te 2011. testiranje benzinskih postaja na autocestama.

„Procjena kvalitete i sigurnosti pratećih uslužnih objekata provedena od strane Hrvatskog autokluba i EuroTest partnera i ove godine je urodila rekordom, ovaj put pozitivnim, jer u 12 godina testiranja nikada do sada nismo imali ovoliko pozitivnih ocjena diljem Europe“, rekao je zamjenik voditelja projekta EuroTest u HAK-u g. Igor Novačić. EuroTestovi stručnjaci su dodijelili čak 33 ocjene “Dobro” i 27 skromnijih ocjena “Prihvatljivo”. Niti jedna ocjena “Jako dobro” ili “Jako loše” i samo 5 od 65 testiranih pratećih uslužnih objekata na važnijim europskim pravcima u 13 zemalja je dobilo ocjenu “Loše”. Najveći nedostaci pronađeni su u kategorijama usluge za obitelji i osobe sa invaliditetom te sigurnosti pješaka i vanjskim sadržajima.

Hrvatska među pobjednicima

„Hrvatska je ukupnim rezultatima na ovogodišnjem testu bila vrlo uspješna“ kazao je g. Novačić. Prateći uslužni objekt Dragalić Jug na četvrtom je mjestu ukupnog poretka, a Zir Zapad i Sv. Križ Začretje Istok su također dobili ocjenu "Dobro" po EuroTest terminologiji (odnosno vrlo dobar po „školskoj“ terminologiji) i mjesto među prvih dvadeset. Relativno niske cijene znače da motorizirani turisti mogu uživati u dodatnoj poslastici za isti novac koji bi potrošili drugdje. Pristup vanjskim sadržajima prilagođen je za osobe s invaliditetom u kolicima i osobama s ograničenom mobilnošću, a higijenski test bio je u samom vrhu na svim hrvatskim pratećim uslužnim objektima. Međutim, ostalo je puno mjesta za poboljšanje u kategoriji sigurnosti pješaka. Besplatni bežični pristup internetu (Wi-Fi hot-spot) za goste objekata je najjeftinije poboljšanje, koje može biti jednostavno ostvareno a donijelo bi dodatnu razinu usluge.

Poboljšanja su moguća i kod dobrih pratećih uslužnih objekata

Iako je ovogodišnja inspekcija pratećih uslužnih objekata pokazala dobre rezultate, posvuda u Europi ima mjesta za poboljšanje. Bolja prikladnost i usluga za obitelji, posebice s malom djecom, pristupačnost za sve osobe i sigurnost pješaka, te umjerenost u cijenama, područja su gdje predstoji glavnina posla. To je ključ za pretvaranje osrednjih u dobre ili čak vrlo dobre prateće uslužne objekte a lošijima daje priliku da sustignu ostale.

Kod gotovo polovice testiranih pratećih uslužnih objekta cijene su bile visoke ili gotovo dvostruko veće nego što bi za testnu košaricu potrošili u obližnjoj trgovini (bočica vode, osvježavajući napitak i čokoladica), posebice u zapadnoj Europi. Osobe s invaliditetom često nemaju slobodan pristup objektima ili su parkirna mjesta namijenjena njima smještena daleko od zgrade, često bez pješačkih staza. Higijenski test je ove godine pokazao dobre rezultate, a kao najčešći nedostatak spominjan je nedostatak pješačkih staza i prijelaza.

Najlošiji rezultati

Na začelju ljestvice smjestili su se Tienen iz Belgije, El Toro i Montserrat iz Španjolske, Rokycany iz Češke i posljednji Ruma iz Srbije, koji je najlošije ocjene dobio u kategorijama “Promet / parking”, “Prikladnost za obitelji” i “Sanitarni čvorovi”. Ruma nema unutrašnju igraonicu za djecu, stol za prematanje beba, pa niti toalet za osobe s invaliditetom. Neljubazno osoblje i prljavi toaleti dodatno su pokvarili dojam.

Najbolji rezultati

Najbolji rezultat na ovogodišnjem testu ostvario je austrijski prateći uslužni objekt Wörthersee na autocesti između Villacha i Beča. Ukupno sedam ocjena “Jako dobro” dodijeljeno je u sedam pojedinačnih kategorija. Atraktivno vanjsko igralište sigurno odvojeno od prometa, igraonica za djecu u zgradi, masažne stolice, izvrsno održavani toaleti, ukusna hrana i izvrsna usluga donijeli su ocjenu “Dobro” a visoke cijene i nedostatak pješačkih staza razlog su što ovaj prateći objekt nije dobio najveću moguću ocjenu “Jako dobro”.

Sedam pratećih uslužnih objekata na autocestama pregledano je ove godine u Austriji uz sedam ocjena "Dobro", kao i drugo mjesto za Guntramsdorf. Susjedna Švicarska imala je šest pratećih uslužnih objekata u testu i dobila je isto toliko ocjena "dobar". Jedina zamjerka PUO-vima u ovim zemljama su visoke cijene u restoranima i trgovinama. Kada uspoređujemo zemlje bitno je istaknuti nedostatak u Njemačkoj gdje se upotreba toaleta naplaćuje bez povrata u trgovini objekta, dok su cijene u Češkoj i Srbiji izuzetno povoljne, iako su njihovi prateći uslužni objekti dobili lošije ocjene. U Nizozemskoj su zabilježena izvrsna rješenja za sigurnost pješaka, no, s druge strane osobe s invaliditetom u kolicima mogu imati problema kod ulaska u objekte. Francuska, Luksemburg i Italija pokazale su nemaštovitu osrednjost, a Belgija je uz visoke cijene imala i loše sanitarne čvorove.

Kao popratnu korist ovakvih testiranja, zahvaljujući vrhunskim rezultatima domaće infrastrukture, u HAK-u ističu veliko priznanje Hrvatskoj, te informiranje građana EU o zavidnoj razini sigurnosti i udobnosti prometne infrastrukture, što je posebice bitno prije početka turističke sezone. Pozitivne informacije o Hrvatskoj, našim prometnicama putem medija i nacionalnih autoklubova dopiru do više od 120 milijuna Europljana.

„Odmor je ključni element sigurnosti na duljim putovanjima motoriziranih turista, te je održavanje dobrih, prikladnih i sigurnih odmorišta sastavni dio upravljanja sigurnošću prometne infrastrukture“, zaključio je g. Novačić.

Prijedlozi za poboljšanja autoklubova

Na temelju zaključaka istraživanja testiranja, autoklubovi su postavili sljedeće zahtjeve prema europskim operaterima i vlasnicima odmorišta:

  • Ispred parkiranih vozila je potrebno osigurati pješačke staze ;
  • Nužno je pravilno označiti pješačke prijelaze između parkirališta i objekata;
  • Osigurati atraktivna vanjska igrališta koja su sigurno odvojena od prometa, kao i prikladno opremljena unutrašnja igrališta
  • Predvidjeti izdvojenu prostoriju za prematanje beba, radije nego sklopivi stol u ženskom toaletu ili u toaletu za osobe s invaliditetom
  • Jednostavan i siguran pristup svim objektima, posebice za osobe sa ograničenim mogućnostima kretanja i osobe s invaliditetom u kolicima
  • Upotreba toaleta se ne bi smjela zasebno naplaćivati ili ponuditi sustav povrata naknade za toalet u trgovini
  • Potrebno je uskladiti cijene u trgovini i restoranu s onima okolici. Cijene ne bi smjele biti značajno veće od onih u trgovinama i restoranima izvan autoceste.
  • U trgovinama u sklopu pratećeg uslužnog objekta je potrebno osigurati razovrsnu ponudu proizvoda među kojima bi trebali biti i higijenski proizvodi, poput pelena, pasta i četkica za zube i tampona.

U EuroTest-u sudjeluje 18 autoklubova iz 17 zemalja Europe, većinom članica EU, koji od 2000. godine zajednički testiraju kvalitetu i sigurnost prometa u Europi, na korist svojih članova i svih sudionika u prometu. Hrvatski autoklub uključio se 2004. godine testiranjem kvalitete tunela i trajekata a do sada je u Hrvatskoj testirano: označenost radova na autocestama; rent a car agencije; prateći uslužni objekti; benzinske postaje; taksi sustavi; pješački prijelazi te postavljanje prometne signalizacije.

Video-materijali

Repozitorij