Hrvatska nije sudjelovala u testiranju

Rezultati usporedbe javnih biciklističkih sustava u europskim gradovima

Objavljeno: 26.6.2012.

Hrvatski autoklub objavio je danas rezultate usporedbe javnih sustava iznajmljivanja bicikala u europskim gradovima, provedenom u sklopu programa EuroTest. U usporedbi ovog puta nije sudjelovala Hrvatska. Ukupno je uspoređeno 40 javnih biciklističkih sustava u 18 zemalja, a podatke je u ožujku ove godine prikupio i analizirao Institut za regionalni razvoj i komunikacije Raumkom iz Triera u Njemačkoj.

Europska unija potiče zamjenu prijevoznih sredstava u većim gradovima s ciljem poboljšanja kvalitete života i zaštite okoliša. U idealnom slučaju, gradovi bi trebali biti u mogućnosti pružiti uslugu kratkoročnog iznajmljivanja visoko kvalitetnih bicikala sa fleksibilnim lokacijama preuzimanja i vraćanja, koje su povezane s lokalnim javnim prijevozom. Proces bi trebao biti ugodan, jednostavan i privlačan za korisnike, kako bi ponudio alternativu vozilima s emisijom štetnih plinova, a zadržala se mobilnost u gradovima. Stoga ovakvi biciklistički sustavi predstavljaju rastuće tržište, važno i u turističkoj ponudi, ali je potrebno dulje razdoblje prije nego postanu uobičajena pojava.

Rezultati

Glavne kategorije testiranja bile su pristupačnost, informacije, jednostavnost postupka te sami bicikli. Sustav Velo`v iz Lyona u Francuskoj dobio je prvo mjesto i ocjenu „jako dobro“ znatno se razlikuje od tri Nizozemska sustava sa začelja, koji su ocijenjeni ocjenom „jako loše“. Dodijeljene su i 23 ocjene "dobro" (našim školskim rječnikom vrlo dobro), 11 ocjena "prihvatljivo" i dvije ocjene "loše". Većina javnih sustava za iznajmljivanje bicikala pogodno je za turiste, kao i domaće stanovništvo, što je bio jedan od fokusa ovogodišnjeg istraživanja. Gotovo 60 posto operatera u testu sustavima obuhvaćaju cijeli grad, a kod više od trećine usluge su ograničene u užem centru grada. Vélib' u Parizu i Lausanne velopass zapravo idu izvan gradskih granica. U većini slučajeva, korisničke kartice se koriste za pristup. Oko trećina sustava koristiti terminal ili kod za pristup, kod četvrtine sustava kreditna kartica nužna je za otključavanje i upotrebu bicikala.

Hrvatska nije sudjelovala u testiranju

Nažalost, naša zemlja nije sudjelovala u testiranju jer u trenutku njegove provedbe nijedan od gradova (Zagreb, Split, Varaždin i dr.) koje su u Hrvatskom autoklubu razmatrali za nominaciju nema organizirane javne gradske sustave iznajmljivanja bicikala. Postoje pojedine privatne tvrtke koje nude bicikle u najam. „Pred našim gradovima predstoji veliki posao uređivanja infrastrukture i usklađivanja sa cestovnim prometom i pješačkim stazama i prijelazima“ komentirao je g. Igor Novačić iz Hrvatskog autokluba.

Prijedlozi za poboljšanja

Na temelju zaključaka istraživanja testiranja, autoklubovi uključeni u EuroTest daju sljedeće preporuke

Što operateri mogu učiniti?

  • Osigurati mrežu postaja i dovoljno velik broj bicikala koji će djelovati sveobuhvatno u prostoru djelovanja.
  • Povezivanje s lokalnim javnim prijevozom npr. lociranjem biciklističkih postaja pokraj stajališta javnog prijevoza, usklađivanje cijena i informacija ili zajedničke kartice za putnike.
  • Ne ograničavati korištenje usluga za određene skupine ljudi, npr. samo za stanovnike pojedinog grada ili prema skupini korisnika.
  • Cijene (tarife) moraju biti razumljive i atraktivne za sve skupine korisnika.
  • Osigurati različite mogućnosti za upis i uplatu, posebice za spontane korisnike.
  • Osigurati jednostavno korištenje i omogućiti da se bicikli mogu vratiti na svim postajama, čak i na onima koje su pune.
  • Osigurati web stranicu i informacije na licu mjesta, barem na engleskom jeziku.
  • Osigurati besplatne telefonske linije i aplikacije za mobilne telefone.
  • Potrebno je osigurati samo sigurne, dobro održavane i udobne bicikle, a površine za oglašavanje ograničiti na razumnu mjeru.

Što vlasti mogu učiniti?

  • Potrebno je napraviti pan-europski okvir za javne sustave iznajmljivanja bicikala i uniformirati pravila na nacionalnoj razini.
  • Uvesti javne sustave iznajmljivanja bicikala u većem broju gradova.
  • Poticati komutaciju i povezivanje s javnim gradskim prijevozom mjerama poput približavanja postaja za bicikle, usklađivanja cijena i informacija ili uvođenja zajedničkih korisničkih kartica.
  • Savjeti za korisnike: pripazite na cijene

  • Provjerite raspon cijena i princip tarifa, koji je često vrlo raznolik. Odaberite model koji vam najviše odgovara ali imajte na umu da je najam bicikla na samo nekoliko sati gotovo posvuda skupo. Želite li češće koristiti bicikle, trebali bi se učlaniti jer je ta opcija znatno jeftinija.
  • Prije iznajmljivanja raspitajte se o uvjetima korištenja i o načinu kako sustav funkcionira.
  • Provjerite imate li sve što je potrebno za iznajmljivanje bicikala. Npr. kreditnu karticu za pristup i/ili plaćanje.
  • Odaberite sustav informiranja u stvarnom vremenu i brže pronađite pravu postaju za bicikle.
  • Unaprijed saznajte što učiniti u slučaju kad je postaja gdje ste namjeravali vratiti bicikl puna.
  • Prilikom povratka bicikla provjerite informaciju o iznosu naplaćenom sa vašeg računa.
  • Provjerite imate li broj telefona korisničke službe ili kontaktni broj u slučaju nepredviđenih situacija.
  • Saznajte što morate učiniti u slučaju oštećenja bicikla ili ako je ukraden ili ako ste sudjelovali u prometnoj nesreći.
  • U EuroTest-u sudjeluje 18 autoklubova iz 17 zemalja Europe, većinom članica EU, koji od 2000. godine zajednički testiraju kvalitetu i sigurnost prometa u Europi, na korist svojih članova i svih sudionika u prometu. Hrvatski autoklub uključio se 2004. godine testiranjem kvalitete tunela i trajekata a do sada je u Hrvatskoj testirano: označenost radova na autocestama; rent a car agencije; prateći uslužni objekti; benzinske postaje; taksi sustavi; pješački prijelazi te postavljanje prometne signalizacije.

    Video-materijali