Hrvatska nije sudjelovala u testiranju
Rezultati usporedbe javnih biciklističkih sustava u europskim gradovima
Objavljeno: 26.6.2012.
Hrvatski autoklub objavio je danas rezultate usporedbe javnih sustava iznajmljivanja bicikala u europskim gradovima, provedenom u sklopu programa EuroTest. U usporedbi ovog puta nije sudjelovala Hrvatska. Ukupno je uspoređeno 40 javnih biciklističkih sustava u 18 zemalja, a podatke je u ožujku ove godine prikupio i analizirao Institut za regionalni razvoj i komunikacije Raumkom iz Triera u Njemačkoj.
Europska unija potiče zamjenu prijevoznih sredstava u većim gradovima s ciljem poboljšanja kvalitete života i zaštite okoliša. U idealnom slučaju, gradovi bi trebali biti u mogućnosti pružiti uslugu kratkoročnog iznajmljivanja visoko kvalitetnih bicikala sa fleksibilnim lokacijama preuzimanja i vraćanja, koje su povezane s lokalnim javnim prijevozom. Proces bi trebao biti ugodan, jednostavan i privlačan za korisnike, kako bi ponudio alternativu vozilima s emisijom štetnih plinova, a zadržala se mobilnost u gradovima. Stoga ovakvi biciklistički sustavi predstavljaju rastuće tržište, važno i u turističkoj ponudi, ali je potrebno dulje razdoblje prije nego postanu uobičajena pojava.
Rezultati
Glavne kategorije testiranja bile su pristupačnost, informacije, jednostavnost postupka te sami bicikli. Sustav Velo`v iz Lyona u Francuskoj dobio je prvo mjesto i ocjenu „jako dobro“ znatno se razlikuje od tri Nizozemska sustava sa začelja, koji su ocijenjeni ocjenom „jako loše“. Dodijeljene su i 23 ocjene "dobro" (našim školskim rječnikom vrlo dobro), 11 ocjena "prihvatljivo" i dvije ocjene "loše". Većina javnih sustava za iznajmljivanje bicikala pogodno je za turiste, kao i domaće stanovništvo, što je bio jedan od fokusa ovogodišnjeg istraživanja. Gotovo 60 posto operatera u testu sustavima obuhvaćaju cijeli grad, a kod više od trećine usluge su ograničene u užem centru grada. Vélib' u Parizu i Lausanne velopass zapravo idu izvan gradskih granica. U većini slučajeva, korisničke kartice se koriste za pristup. Oko trećina sustava koristiti terminal ili kod za pristup, kod četvrtine sustava kreditna kartica nužna je za otključavanje i upotrebu bicikala.
Hrvatska nije sudjelovala u testiranju
Nažalost, naša zemlja nije sudjelovala u testiranju jer u trenutku njegove provedbe nijedan od gradova (Zagreb, Split, Varaždin i dr.) koje su u Hrvatskom autoklubu razmatrali za nominaciju nema organizirane javne gradske sustave iznajmljivanja bicikala. Postoje pojedine privatne tvrtke koje nude bicikle u najam. „Pred našim gradovima predstoji veliki posao uređivanja infrastrukture i usklađivanja sa cestovnim prometom i pješačkim stazama i prijelazima“ komentirao je g. Igor Novačić iz Hrvatskog autokluba.
Prijedlozi za poboljšanja
Na temelju zaključaka istraživanja testiranja, autoklubovi uključeni u EuroTest daju sljedeće preporuke
Što operateri mogu učiniti?
- Osigurati mrežu postaja i dovoljno velik broj bicikala koji će djelovati sveobuhvatno u prostoru djelovanja.
- Povezivanje s lokalnim javnim prijevozom npr. lociranjem biciklističkih postaja pokraj stajališta javnog prijevoza, usklađivanje cijena i informacija ili zajedničke kartice za putnike.
- Ne ograničavati korištenje usluga za određene skupine ljudi, npr. samo za stanovnike pojedinog grada ili prema skupini korisnika.
- Cijene (tarife) moraju biti razumljive i atraktivne za sve skupine korisnika.
- Osigurati različite mogućnosti za upis i uplatu, posebice za spontane korisnike.
- Osigurati jednostavno korištenje i omogućiti da se bicikli mogu vratiti na svim postajama, čak i na onima koje su pune.
- Osigurati web stranicu i informacije na licu mjesta, barem na engleskom jeziku.
- Osigurati besplatne telefonske linije i aplikacije za mobilne telefone.
- Potrebno je osigurati samo sigurne, dobro održavane i udobne bicikle, a površine za oglašavanje ograničiti na razumnu mjeru.
Što vlasti mogu učiniti?
Savjeti za korisnike: pripazite na cijene
U EuroTest-u sudjeluje 18 autoklubova iz 17 zemalja Europe, većinom članica EU, koji od 2000. godine zajednički testiraju kvalitetu i sigurnost prometa u Europi, na korist svojih članova i svih sudionika u prometu. Hrvatski autoklub uključio se 2004. godine testiranjem kvalitete tunela i trajekata a do sada je u Hrvatskoj testirano: označenost radova na autocestama; rent a car agencije; prateći uslužni objekti; benzinske postaje; taksi sustavi; pješački prijelazi te postavljanje prometne signalizacije.