Test dječjih autosjedalica
Objavljeno: 2.6.2014.
Hrvatski autoklub objavio je rezultate testa 34 dječje auto sjedalice koje su europski autoklubovi podvrgnuli detaljnim i preciznim mjerenjima prema najvažnijim kriterijima sigurnosti, jednostavnosti korištenja, ergonomiji, čišćenju i izradi te upotrebi štetnih sastojaka.
Svaki kriterij imao je nekoliko podkriterija pa se tako kod sigurnosti posebna pozornost posvetila zaštiti pri frontalnom i bočnom sudaru te zatezanju pojasa i stabilnosti pri učvršćivanju na sjedalo u automobilu. U pogledu jednostavnosti korištenja i ergonomije pratili su se detalji kao što su kompliciranost montaže ili mogućnost pogrešnog postavljanja, jednostavnost vezanja djeteta u sjedalici te razumljivost uputstava i upozorenja, a vodilo se računa i o prostranosti sjedalice, komforu i poziciji sjedenja te količini mjesta koje će sjedalica zauzeti u samom automobilu. Čišćenje i kvaliteta završne obrade činili su treći ključan faktor našeg testa, dok je posljednji segment predstavljala upotreba štetnih sastojaka prilikom izrade sjedalice i u tom je dijelu rezultat tek u dva slučaja ispao poražavajući. Prilikom testiranja svaka je sjedalica mogla zaslužiti jednu od pet ocjena. Maksimalan rezultat donosio je ocjenu vrlo dobar, a onda su redom prema slabijem slijedile ocjene dobar, zadovoljavajući, jedva dovoljan i loš.
Od 34 proizvoda samo je jedna sjedalica ovoga puta dobila maksimalnu ocjenu vrlo dobar, dok je na testu s neprolaznom ocjenom završilo čak 5 kandidatkinja čiji će proizvođači očito u budućnosti morati dodatno poraditi na nekim karakteristikama. Najveći broj dječjih auto sjedalica, njih čak 19, zaradilo je ocjenu dobar te se ukupnim rezultatom smjestilo na korak do maksimuma. Od preostalih kandidatkinja, 5 sjedalica dobilo je ocjenu zadovoljavajuće, dok su se 4 na kraju ipak provukle s jedva dovoljnom ukupnom ocjenom.
Najbolje rezultate u svim testnim kriterijima ovoga je puta ostvarila sjedalica Recaro Privia & Recaro Fix namijenjena grupi 0+, odnosno novorođenčadi i vrlo maloj djeci do 13 kilograma težine ili starosti od otprilike godinu i pol dana, koja se postavlja u smjeru suprotnom od smjera vožnje. Ona je time automatski postala i pobjednik ovoga testiranja. Kod ove sjedalice ISOFIX-baza, koja je sastavni dio seta, ostaje u vozilu nakon montaže, a to značajno pojednostavljuje postavljanje, no, nažalost, ukupna ocjena odnosi se samo na montažu sa spomenutim postoljem pa biste u slučaju da želite nabaviti sjedalicu Recaro Privia & Recaro Fix morali provjeriti odgovara li ona vašem automobilu. Naime, montira li se sjedalica bez postolja ili baze, odnosno uz pomoć sigurnosnog pojasa u vozilu, ukupna ocjena na kraju se ipak smanjuje. Koristite li bazu, jedini nedostatak jest u tome što će sjedalica zauzeti nešto više prostora u automobilu pa u tom kriteriju Recaro prolazi sa "samo" zadovoljavajućom ocjenom. Svi ostali kriteriji Recaru donose ili maksimalnu (vrlo dobar) ili ocjenu odmah ispod toga (dobar). Recaro Privia & Recaro Fix tako se može pohvaliti vrlo niskim rizikom od ozljeda pri frontalnom i bočnom sudaru, dobrim zatezanjem pojasa i stabilnošću u vozilu, vrlo malom opasnošću od nepravilne montaže, lako razumljivim uputstvima i upozorenjima, jednostavnošću korištenja i zakopčavanja, malom težinom, dobrim osloncem za noge i kvalitetnim materijalima koji je ispunjavaju, dobrim pogledom izvan vozila i udobnom pozicijom sjedenja, prostranošću mjesta namijenjenog djetetu, lakim skidanjem presvlake i njezinim održavanjem, dobrom završnom obradom i vrlo niskim udjelom štetnih sastojaka korištenih pri izradi. Doista sjajan rezultat jer rijetko ili čak nikad na kraju naših testiranja ne dobivamo odlikaše. Upravo zbog toga Recaro Privia & Recaro Fix pravi je primjer odlične dječje auto sjedalice i pokazuje smjer u kojem bi proizvođači trebali krenuti ako u budućnosti žele do boljih rezultata.
Zanimljivo, od 20 najboljih sjedalica ovoga testiranja, čak ih je 13 iz grupe 0+ u kojoj se prevoze novorođenčad i mala djeca do 13 kilograma težine, a to je još jedan dokaz kako je riječ o najboljem i najsigurnijem izboru za tek rođene bebe. Postavljanje u smjeru suprotnom od smjera vožnje ima svojih prednosti i sigurnije je za djetetovu glavu, vrat i kralježnicu od sjedalica koje se montiraju u smjeru vožnje. Glava novorođenčeta teška je u odnosu na ostatak tijela, vratne kosti još nisu dovoljno čvrste, a sjedalice iz ove grupe oblikovane su tako da u slučaju prometne nesreće raspodijele silu udara duž cijelog naslona te tako spriječe preopterećenje bebina vrata i leđa, a time i moguće teške ozljede vrata i kralježnice. Za malenu djecu do 13 kilograma zato je najbolje da se prevoze u ovakvim sjedalicama i to sve dok ih ne prerastu, odnosno bilo bi poželjno da se prelazak na dječju auto sjedalicu iz neke od grupa namijenjenih starijoj djeci obavi što je moguće kasnije. Znakovi za promjenu pritom su dostizanje maksimalne težine dopuštene u ovoj grupi (13 kg) ili kad od vrha glave djeteta do vrha auto sjedalice preostane manje od dva centimetra. Sami roditelji često griješe i smatraju kako je vrijeme za promjenu sjedalice kad nožice djeteta počnu doticati naslon stražnjeg sjedala ili kad su skvrčene, no to nije znak da je dijete preraslo sjedalicu i uopće ne utječe na njezinu sigurnost.
Nažalost, ovogodišnje testiranje pokazalo je kako korištenje sjedalica iz grupe 0+ ipak nije i garancija apsolutne zaštite. Od sjedalica koje uopće nisu prošle na našem testu sve su pripadale upravo ovoj skupini. Riječ je o dvije sjedalice Inglesine (Huggy Prime, Huggy Prime & Base Huggy Isofix), dvije sjedalice Silver Crossa (Simplicity, Simplicity & ISOFIX-Base) i jednoj ABC Designa (Risus & Risus Isofix Base). Kod proizvoda Inglesine problem predstavljaju vrlo visoki rizici od ozljeda u bočnom sudaru i neznatno povećana kontaminacija, a vlasnik osnovnog Huggy Primea mučit će se i s učvršćivanjem sjedalice za sjedalo automobila. Kod ABC Designa nedostaci su pronađeni kod zaštite u frontalnom i bočnom sudaru, lošem zatezanju pojasa i ručnom pranju presvlake, dok su predstavnici SIlver Crossa zajednički pokleknuli zbog tvrdih materijala, teškog skidanja i ručnog pranja presvlake, manjkave završne obrade i visoke kontaminacije, a sam Simplicity imao je problema i s tek prosječnom zaštitom pri bočnom sudaru.
Analiziraju li se dobiveni rezultati, doći ćemo i do ovogodišnjih pobjednika u svakoj od ECE grupa. Kod onih najmanjih (0/0+) najbolja sjedalica je ujedno i već spomenuti pobjednik testa, Recaro Privia & Recaro Fix. U kombiniranoj grupi 0+/1 dobra su preporuka Concord Ultimax.2 i Römer Max-Fix 2 koje u ukupnom rezultatu dijele tek sitnice, odnosno tek jedna krajnja decimala. Slično je i kod grupe I u kojoj su se najboljim izborom pokazali Chicco Oasys 1 Isofix i Migo Saturn & Solar, dok je kombinirana grupa I/II imala je tek jednog kandidata, Axkid Duofix, koji se nije proslavio ukupnim učinkom i test je prošao s jedva dovoljnom ocjenom. U kombiniranoj skupini I/II/III, od dva ovogodišnja kandidata, bolji je proizvod Nanije I-Max SP Isofix, dok je Römer Kid fix XP s konačnom ocjenom dobar zaslužio preporuku u kombiniranom razredu II/III. Za kraj, spomenimo da se u ovogodišnjem testiranju našla i sjedalica Maxi-Cosi 2way Pearl & 2way Fix, prva dječja auto sjedalica odobrena po normi ECE-R 129 ("i-Size"). Ona ne pripada nekoj od konvencionalnih grupa auto sjedalica koje se određuju po težini, nego se u njezinu slučaju u obzir uzima visina djeteta, u konkretnom slučaju od 65 do 105 centimetra.
Od 2000. godine HAK i njegovi partneri – europski autoklubovi svake godine objavljuju barem jedan usporedni test dječjih sjedalica u svim težinskim kategorijama. Bez obzira na rezultate, svaka od testiranih autosjedalica bolja je od nikakve. One su jedini prihvatljivi način postizanja dječje sigurnosti, u najvećem broju nesretnih slučajeva, spasit će život djeteta i smanjiti ozbiljne posljedice, a na njihovo korištenje vozače obvezuje i Zakon o sigurnosti prometa na cestama. Zaključak je stoga jasan i nesumnjivo poznat vozačima i roditeljima: „Autosjedalica – uvijek i bez iznimke!“
Više informacija o dosadašnjim testiranjima i rezultatima pojedinih dječjih sjedalica, kao i njihovom korištenju dostupno je u Reviji HAK te web-stranicama HAK-a
Repozitorij
- Test autosjedalica (PDF, 250.19 KB)