„Održiva mobilnost“ – stručni skup u Hrvatskom autoklubu
Objavljeno: 15.5.2015.
Hrvatski autoklub i Grad Zagreb u suradnji s partnerima 14. svibnja održali su stručni skup na kojem su prezentirali modele sigurne i energetski učinkovite urbane mobilnosti koja pridonosi održivom razvoju gradova.
Stručni skup održan je u Hrvatskom autoklubu u sklopu Zagrebačkog energetskog tjedna.
Prva prezentacija na skupu bila je „Potencijali e-mobilnosti u Hrvatskoj“ koju je predstavio Filip Prebeg, iz Energetskog instituta Hrvoje Požar. Prebeg je predstavio temelje razvoja održive e-mobilnosti i prateće infrastrukture. E-mobilnost je kao nova paradigma urbanog transporta prepoznata u Hrvatskoj unatrag nekoliko godina. Prvi iskorak napravio je grad Zagreb sa svojom strategijom e-mobilnosti, a nakon usvajanja nacionalnih smjernica i mnogi drugi gradovi.
#SaveKidsLives ili „Spasimo dječje živote“ akcija je koju je prezentirao Krešimir Viduka iz HAK-a. Viduka je predstavio ciljeve akcije ali i zabrinjavajuće brojke o stradanjima djece u prometu. “Svakih 25 sekundi netko umre na cestama, tj. godišnje 1,24, a milijuni ostaju trajni invalidi. Bez obzira na pozitivne trendove koje statističari u Hrvatskoj bilježe, mi smo još uvijek jedna od najrizičnijih zemalja Europske unije - 2014. u prometu je poginulo 308 osoba tj. 72 osoba na milijun stanovnika. Ujedinjeni su narodi identificirali ovu epidemiju i drugo desetljeće 21. stoljeća proglasili desetljećem sigurnosti cestovnog prometa“.
„Brzina i upravljanje brzinom“ prezentacija je Slaviše Babića iz tvrtke Autoceste Rijeka - Zagreb d.d. Nepropisna brzina i brzina neprilagođena uvjetima najčešće su pogreške koje rezultiraju prometnim nesrećama, posebice onima sa težim posljedicama. Međutim, „brzina“ nije isključivo negativan sigurnosni čimbenik. Smanjenjem brzine kretanja smanjuje se i negativni utjecaj prometa na okoliš. Istraživanje su dokazala da veća brzina vozila u naseljenim mjestima ujedno implicira i učestalija ubrzanja, usporenja i kočenja, čime se povećava onečišćenje zraka.
„Mjere i aktivnosti Grada Zagreba u području održive urbane mobilnosti“ predstavio je Tomislav Tepeš iz Sektora za promet Grada Zagreba. Rad analizira opće karakteristike postojećeg stanja gradskog prometnog sustava Grada Zagreba, njegove problemske situacije te potrebite mjere i aktivnosti koje je potrebno provesti u svrhu njihova otklanjanja te ostvarenja održivog razvoja prometa.
„Plan uspostave javnog prijevoza u Gradu Koprivnici“ prezentirao je Ivan Šimunec Iz tvrtke Promet Plus d.o.o. Grad Koprivnica ulaskom u EU projekt Civitas Dynamo slijedi suvremena nastojanja: želju za sudjelovanjem u suvremenim projektima razvoja gradova, jasnu želju za stvaranjem sredine za održivi život građana uz stvaranje preduvjeta zdrave mobilnosti koja uključuje više pješačenja i vožnje biciklom, i kao nadogradnju na navedeno, suvremeni sustav javnog prijevoza koji je također težnja za dostizanjem održivog razvoja.
Akciju „Think Bikes“ predstavio je Darko Brozović iz HAK-a. Stradanja vozača (i putnika) na dva kotača su zabrinjavajuća pa je Svjetska automobilistička udruga FIA potakla autoklubove na kreiranje kampanja za ukazivanje javnosti na ovaj problem. Namjera kampanje je osvještavanje javnosti o velikom broju smrtnih slučajeva i ozljeda među biciklistima i motoristima, pobuđivanje empatije kod vozača drugih vrsta vozila te osnaživanjesvijesti o tome da na cesti zajednički dijelimo prostor.
Projekt„BoB – Biciklom na autobus – od ideje do realizacije“ predstavio je Siniša Uglik iz Zagrebačkog holdinga d.o.o. - podružnica ZET. BoB – Biciklom na autobus je projekt Grada Zagreba koji je realiziran u suradnji sa partnerima, te sufinanciran kroz Civitas Capital fond. Projektom je omogućen prijevoz bicikala na tri autobusne linije: 102,103 i 140. Pilot projekt traje do 10. lipnja 2015., a nastavak ovisi o iskazanim potrebama građana te njihovom mišljenju o korištenju usluge.
Davorin Belamarić iz udruge Sindikat biciklista prezentirao je temu: "Bicikl - bitan sastojak održive mobilnosti" u kojoj je iznio brojne nelogičnosti u biciklističkom prometu na području grada Zagreba i pozvao gradske vlasti na rješavanje istih.
Inicijativu „Biciklom na posao”, predstavio je Igor Novačić iz HAK-a. Inicijativa se odnosi na promociju sigurnosti biciklizma, održive urbane mobilnosti i povećanja kvalitete življenja u gradovima, gdje je istaknuto kako je potrebno sustavno i preventivno edukativnim radnjama poticati mijenjanje – promjene obrasca ponašanja.
Biciklizam kao i pješačenje postaju jedan od integralnih modula – grana prijevoza. Možemo reći kako su nastojanja da biciklizam postane podsustav JGPP-a za sada uglavnom edukativna i nekoordinirana na razini gradova , ali i na nacionalnoj razini. Kada govorimo o osnovnom motivu za pokretanje ovog projekta, upravo su nam radnici koji putuju na posao najzanimljiviji, jer putuju u vrijeme vršnih opterećenja, a njihova vozila tijekom radnog vremena zauzimaju velike parkirne površine, koje bi mogle biti uporabljene u druge svrhe – parkovi, biciklističke staze – zone smirenog prometa itd. Ovime rješavamo dva prometna problema istodobno, uz zdravstvene dobrobiti i uštedu goriva.
Repozitorij
- Potencijali e-mobilnosti u Hrvatskoj (PDF, 3.73 MB)
- #SaveKidsLives ili „Spasimo dječje živote“ (PDF, 1.95 MB)
- Brzina i upravljanje brzinom (PDF, 4.75 MB)
- Mjere i aktivnosti Grada Zagreba u području održive urbane mobilnosti (PDF, 1.46 MB)
- Plan uspostave javnog prijevoza u Gradu Koprivnici (PDF, 5.02 MB)
- Think Bikes (PDF, 1.20 MB)
- BoB – Biciklom na autobus – od ideje do realizacije (PDF, 3.99 MB)
- Bicikl – bitan sastojak održive mobilnosti (PDF, 4.46 MB)
- Biciklom na posao (PDF, 795.82 KB)