Pravo vrijeme za razmišljanje o ljetnim gumama

Rezultati testiranja ljetnih guma

Objavljeno: 2.3.2011.

Kako bi olakšali kupnju novih guma za limenog ljubimca HAK i njegovi partneri, europski autoklubovi, već tradicionalno uoči ljetne i zimske sezone, objavljuju rezultate testiranja dvije različite dimenzije pneumatika...

Izabrani kandidati, od premium do niskobudžetnih proizvoda, isprobani su na suhoj i mokroj podlozi, gdje su se ispitivale karakteristike stabilnosti, upravljivosti, kočenja ili aquaplaninga. Za ukupnu ocjenu važni su bili i utjecaj na potrošnju goriva te trajnost, a dodatna pozornost posvećena je buci. Glavna razlika je uvođenje nove klase ocjena i promjene u bodovnim rasponima potrebnim za svaku ocjenu. Tako ćemo od sada imati ocjenu izvrstan, koje prije nije bilo, za raspon bodova od 0,6 do 1,5; dobar (vrlo preporučljivo) od 1,6 do 2,5; zadovoljavajuće (preporučuje se) od 2,6 do 3,5; dovoljan (djelomično se preporučuje) od 3,6 do 4,5 i na kraju nedovoljan (ne preporučuje se) za gume s bodovnim rangom od 4,6 do 5,5.

Nažalost, prvog superodlikaša morat ćemo pričekati do neke druge prilike jer ovogodišnji kandidati nisu pokazali potrebne karakteristike.

Prva testirana dimenzija 175/65 R 14T namijenjena je malim gradskim automobilima čije su perjanice modeli poput Ford Fieste, Renault Clija II, Toyote Yaris, Peugeota 206 ili Citroena C3. Ovdje su rezultati prilično impresivni pa je tako pet guma dobilo ocjenu „vrlo se preporučuje“, dok je stepenicu niže, „preporučuje se“, izborilo čak osam proizvoda. S druge strane, testiranje je izbacilo i četiri negativna primjerka koja HAK i njegovi partneri ne mogu preporučiti.

Skupinu „vrlo preporučljivih“ predvode gume iz Continentala (uz Apollo i Firestone, najbolji rezultati na suhoj podlozi, najkraći zaustavni put, također uz Firestone, te najbolji grip na mokrome), a među najboljima su i proizvodi Uniroyala (najbolje karakteristike kod Akvaplaninga) i Semperita, te njihovi konkurenti Michelin i Hankook. Najbolju prosječnu ocjenu u ovoj dimenziji zaslužili su Continental ContiPremiumContact 2 i Uniroyal RainExpert.

Grupu „preporučljivih“ predvodi novi brand na europskom tržištu. Indijski proizvođač Apollo, koji je istodobno vlasnik Vredesteina i Maloye, ove je sezone u Europi predstavio svoj prvi proizvod i prošao vrlo solidno u svim kriterijima sigurnosti. Određeni nedostaci primijećeni su kod utjecaja na potrošnju goriva i trajnosti.

Serija Cinturato iz Pirellija zbog energetske učinkovitosti naziva se „linijom zelenih performansi“. Nadimak je potvrđen i u našem testu gdje se P1 pokazao kao proizvod s najmanjom potrošnjom goriva u dimenziji 175/65 R14. Doduše, razlike kod utjecaja na potrošnju minimalne su među svim kandidatima pa tako najgori Apollo treba tek 5% ili 0,3 l/100 km više goriva od najboljeg. Šteta da su, osim ovih pozitivnih osobina kod Pirellija, na površinu isplivali i neki nedostaci poput primjerice vožnje na mokrom kolniku, posebice bočni aquaplaning i kočenje, koji su ga bacili u drugu jakosnu skupinu. Smanjenu ukupnu ocjenu, također zbog performansi na mokrome, dobili su i proizvodi Firestonea, Kumhoa, Baruma, Fulde, Goodyeara te Dunlopa. Pritom su korporativni brandovi Goodyear i Dunlop postigli gotovo identične rezultate, a iznenađuje njihova slabost na mokrome, posebice prilikom kočenja i upravljivosti, koja je u suprotnosti sa strategijom Goodyeara na području sigurnosti. S druge strane, rezultati Save i Debice, brandova iz Goodyear koncerna, također su izjednačeni, ali na znatno nižem nivou pa tako na testu prolaze s ocjenom „djelomično se preporučuje“. Razlog njihova lošeg rezultata leži u užasnim performansama na mokrom, što je isti razlog zbog kojeg je smanjenu ukupnu ocjenu dobio i Kleber. Neslavno posljednje mjesto zauzeo je Dayton D110, najlošije ocijenjena guma na našem testiranju. Riječ je o jeftinom brandu proizvedenom u Italiji, koji je stravično loš i „nepreporučljiv“, ponajviše na mokrom, gdje na području gripa i hydroplaninga pokazuje katastrofalne rezultate. O kakvom je proizvodu riječ dokazuje i usporedba zaustavnog puta Continentala i Daytona, gdje je ovom potonjem za zaustavljanje pri brzini od 80 km/h potrebno dvadesetak metara više. Ipak, kad je Dayton u pitanju, nije sve tako crno pa je tako riječ o najtrajnijem proizvodu ovog testiranja.

Veća dimenzija 195/65 R 15V još je najprodavanija dimenzija guma u svijetu. Pogledate li dugačak popis automobila koji je koriste, vidjet ćete i zašto: Audi A3 i A4, BMW serije 3, Citroen C4 i C5, Fiat Bravo i Stilo, Ford Focus i C-Max, Honda Civic i Accord te tako dalje abecednim redom po markama sve do posljednjih VW Golfa, Bore, Jette i Passata. Kao i u prethodnoj dimenziji, ovdje su rezultati također impresivni, a izbor kvalitetnih proizvoda ponovno vrlo velik. Čak sedam guma „vrlo se preporučuje“, dok ih je šest prošlo s ukupnom opisnom ocjenom „preporučljivo“. Onih koje ne bismo željeli preporučiti vrlo je malo, tek tri, a ti će proizvođači očito do sljedeće prilike morati nešto promijeniti u pristupu proizvodnji suvremenih pneumatika. Ovako iscrpno testiranje ne oprašta lošu kvalitetu ili nedostatke, a vjerojatno je neće opraštati ni kupci pri izboru gume za svoj automobil.

Skupina „vrlo preporučljivih“ proizvoda kombinacija je premium brandova i brandova koji naglasak stavljaju na kvalitetu. Ovdje su novi Bridgestone, Continental, Semperit, Vredestein, Maloya, Nokian i Dunlop. Među navedenima treba potražiti i pobjednike u nekim od pojedinačnih kategorija. Na mokrom najbolja svojstva pokazuju Vredestein (najbolji hydroplaning) i Nokian (upravljivost i najkraći put zaustavljanja), dok je najtiši u ovoj dimenziji Bridgestone. Ukupno gledajući, najbolju prosječnu ocjenu ima Vredestein Sportrac 3V, što je pomalo iznenađenje za nizozemskog predstavnika gumarske industrije.

S druge strane, slabosti na mokroj podlozi stajale su Michelin, Pirelli, Firestone, Hankook, Goodyear i Falken smanjenja ukupne ocjene. Riječ je o kvalitetnim gumama spremnim i za stepenicu više, no pravila su u testiranju jasna i popusta nema, čak i ako je problematična tek jedna ispitna kategorija. Falken ih ima čak dvije jer, osim spomenute slabosti na mokrom, pada i na području trajnosti gdje ostvaruje najgori rezultat. Posebno razočarani imaju pravo biti u Firestoneu čiji je TZ300? postigao najbolji rezultat na suhoj podlozi, no poskliznuo se na mokroj. Slična je situacija i kod Pirellija čiji odličan rezultat na suhoj podlozi i najmanju potrošnju goriva apsolutno zasjenjuje gotovo najgori nastup pri ispitivanju hydroplaninga. Gori od njega ovdje je samo kineski Chengshan. Zanimljivo, na suhoj podlozi sve ispitane gume pokazuju izvrsne rezultate bez stvarnih slabosti, dok više od polovice kandidata pokazuje neke od nedostataka na mokrom.

Kad je u pitanju trajnost, ponovno je, kao i kod manjih dimenzija, postolje pripalo gumi koja se „ne preporučuje“, Chengshanu. Zanemarimo li taj rezultat kineskog predstavnika, odmah pored smjestio se ipak ozbiljniji Michelin. Razlika između Michelina s najdužim i Falkena s najkraćim životnim vijekom prilično je golema pa će tako Michelinov Energy Saver napraviti gotovo dvostruku kilometražu.

Čitava serija loših karakteristika na mokroj podlozi pronađena je kod Save i Point S Summerstara, koji najviše problema imaju s upravljivošću, a ovaj posljednji čak je i pao na testu najveće brzine. Prvi put guma je pri brzini od 240 km/h oštećena nakon sedam minuta, a drugi put trajala je još dvije minute kraće. Point S pao je i na testu razine buke, posebno one u interijeru, koja je gotovo dvostruka veća nego kod najtiše gume u ovoj dimenziji - Bridgestone Ecopije EP 150.

Začelje je pripalo najjeftinijoj gumi na testu, Chengshanu. Unatoč trajnosti, ovaj kineski gumar sve je neugodno iznenadio ne samo svojim slabostima, posebno na mokrom, nego i padom na DIN testu, odnosno nezadovoljavanjem propisanih standarda za pneumatike.

Kriteriji ocjenjivanja:

Sve gume moraju biti vožene barem 500-tinjak kilometara na suhoj podlozi prije samog testiranja. U ukupnoj ocjeni sudjeluju sljedeći parametric: perforamnse na suhoj cesti sa 20 posto, performanse na mokroj cesti sa 40 posto, buka sa 10 posto, potrošnja goriva sa deset posto i trošenja gume sa 20 posto. Ako u samo jednoj od navedenih kategorija guma dobiva nižu ocjenu (4/5) ona ne može imati maksimalnu ukupnu ocjenu. Dakle za ukupnu ocjenu vrlo preporučljivo (četiri zvjezdice) guma ne smije imati nijednu ocjenu preporučuje se (tri zvjezdice) u gore navedenim kategorijama.

175/65 R 14T

VRLO SE PREPORUČUJE

Continental ContiPremiumContact 2
+ dobro uravnotežena, dobra u kriterijima sigurnosti, najbolja na mokrom
-

Uniroyal RainExpert
+ dobro uravnotežena, dobra u kriterijima sigurnosti
-

Michelin Energy Saver
+ dobro uravnotežena, dobra u kriterijima sigurnosti
-

Hankook Optimo K715
+ dobro uravnotežena, dobra u kriterijima sigurnosti
-

Semperit Comfort-Life 2
+ dobro uravnotežena, dobra u kriterijima sigurnosti
-

PREPORUČUJE SE

Apollo Amazer 3G Maxx
+ najbolja na suhom, dobra na mokrom
- slaba trajnost (smanjenje ukupne ocjene)

Pirelli Cinturato P1
+ najbolja kod utjecaja na potrošnju goriva
- slabosti na mokrom (smanjenje ukupne ocjene)

Firestone Multihawk
+ vrlo dobra na suhom
- slabosti na mokrom (smanjenje ukupne ocjene)

Kumho Solus KH17
+ dobra na suhom
- slabosti na mokrom (smanjenje ukupne ocjene)

Barum Brillantis 2
+ dobra na suhom
- slabosti na mokrom (smanjenje ukupne ocjene)

Fulda EcoControl
+ dobra na suhom
- slabosti na mokrom (smanjenje ukupne ocjene)

Goodyear DuraGrip
+ dobra na suhom
- slabosti na mokrom (smanjenje ukupne ocjene)

Dunlop SP StreetResponse
+ dobra na suhom
- slabosti na mokrom (smanjenje ukupne ocjene)

DJELOMIČNO SE PREPORUČUJE

Sava perfecta
+ vrlo dobra trajnost
- slabosti na mokrom (smanjenje ukupne ocjene)

Kleber Dynaxer HP3
+ dobra trajnost
- slabosti na mokrom (smanjenje ukupne ocjene)

Debica Passio 2
+
- slabosti na suhom, slabosti na mokrom (smanjenje ukupne ocjene)

NE PREPORUČUJE SE

Dayton D110
+
- loša na mokrom (smanjenje ukupne ocjene)

195/65 R15

VRLO SE PREPORUČUJE

Vredestein Sportrac 3
+ dobro uravnotežena, dobra u kriterijima sigurnosti, najbolja na mokrom
-

Bridgestone Ecopia EP 150
+ dobro uravnotežena, dobra u kriterijima sigurnosti
-

Nokian V
+ dobro uravnotežena, dobra u kriterijima sigurnosti, najbolja na mokrom
-

Maloya Lugano
+ dobro uravnotežena, dobra u kriterijima sigurnosti
- najveći utjecaj na potrošnju goriva

Continental ContiPremiumContact 2
+ dobro uravnotežena, dobra u kriterijima sigurnosti
-

Dunlop SP Sport Fastresponse
+ dobro uravnotežena, dobra u kriterijima sigurnosti
-

Semperit Speed-Life
+ dobro uravnotežena, dobra u kriterijima sigurnosti
-

PREPORUČUJE SE

Michelin Energy Saver
+ vrlo dobra trajnost
- slabosti na mokrom (smanjenje ukupne ocjene)

Pirelli Cinturato P1
+ najbolja pri utjecaju na potrošnju goriva
- slabosti na mokrom (smanjenje ukupne ocjene)

Firestone TZ300?
+ vrlo dobra na suhom
- slabosti na mokrom (smanjenje ukupne ocjene)

Hankook Kinergy Eco K425
+ niska potrošnja goriva
- slabosti na mokrom (smanjenje ukupne ocjene)

Goodyear EfficentGrip
+ niska potrošnja goriva
- slabosti na mokrom (smanjenje ukupne ocjene)

Falken Ziex ZE912
+ dobra na suhom
- slabosti na mokrom, slaba trajnost

DJELOMIČNO SE PREPORUČUJE

Sava intensa hp
+
- slabosti na mokrom (smanjenje ukupne ocjene)

Point S Summerstar 2
+
- slabosti na mokrom (smanjenje ukupne ocjene), samo djelomičan prolazak na testu najviše brzine

NE PREPORUČUJE SE

Chengshan
+
- slabosti na mokrom (smanjenje ukupne ocjene), pad na testu najviše brzine (smanjenje ukupne ocjene), M&S oznaka

Repozitorij